26.9.2017

Alaskan reissu - Matka Fairbanksiin

24.8 lensin Frankfurtin kautta Atlantaan, jossa vietin vajaan vuorokauden matkalla Alaskaan. Matkaa Atlantan hotellille, omalta ovelta, oli 25.5h, joten olin jo levon tarpeessa.

Noin 10 tunnin lento Frankfurtista Atlantaan meni ihan kivasti elokuvia ja sarjoja katsellen. Eikä mun vieressäkään istunut ketään!

Hotelli oli ihan kivenheiton päässä lentokentältä. Hotellin bussi oli juuri lähdössä, mutta onneksi pysähtyi ja otti mut kyytiin. Kyydissä oli jo amerikkalainen eläkeläispariskunta, joka oli juuri ollut kuukauden Euroopan reissulla, myös Suomessa.

Ennen nukkumaan menoa kävin hotellin ravintolassa syömässä herkullisen club sandwichin pekonilla, ja juomassa oluen. Tai ehkä kaksi ;-)

Seuraavana aamuna, kun ei vielä ollut kauhean kuumaa ja kosteaa, lähdin kävelylle naapurustoon. Kovin pitkälle en päässyt, kun jalkakäytävät loppuivat molemmissa suunnissa jo parinsadan metrin päässä. Aluella näkyi vain Afrikan amerikkalaisia ihmisiä, ja kai minä kävelemässä olin joku ihmeellinen näky, kun ensin yksi mies kysyi olenko kunnossa, ja kohta toinen samaa, ja jos tarvitsisin kyydin jonnekin! Palasin siis pian takaisin hotellille.

Lentokentälle menin ajoissa, ja kävin syömässä kanan siipiä Buffalo Wild Wings ravintolassa, ensimmäistä kertaa oluen kanssa (kun täällä Saudeissahan ei saa...)

Lensin Alaskaan Seattlen kautta, Alaska Air yhtiöllä. Lento Seattleen kesti reilut viisi tuntia. Mun vieressä istui keski-ikäinen pariskunta, jotka lensivät ensimmäistä kertaa. Nainen pelkäsi kamalasti. Istuttiin viimeisellä rivillä, ja kun oltiin ilmassa lentoemot tarjosivat pariskunnalle yhdet ilmaiset drinkit, ja kysyivät myös multa haluanko! Lento meni ihan hyvin, välillä oli pienoista turbulenssia, ja sain selitellä että se, ja joskus kuuluvat eri äänet, on ihan normaalia.

Coloradoa

Matkan varrelta

Laskeutumassa Seattleen

Seattlessa oli parin tunnin vaihto, ja aikaeron takia (10h) olin jo ihan väsynyt kun nousin vihdoin Fairbanksiin menevälle lennolle. Kone, joka lähti klo 22.00 paikallista aikaa, oli onneksi puolityhjä, ja sain koko penkkirivin itselle. Kun oltiin noustu lentokorkeudelle, ja olin juuri laittamassa korvatulppia korviin nukkumista varten, kuulutti kapteeni että tuulilasiin oli lentänyt lintu, ja palaisimme takaisin Seattleen. Great. Siellä sa atiin pian tieto että joudutaan vaihtamaan konetta.

Onneksi Seattle on Alaska Airin "kotikenttä" (hub) ja päästiinkin uudestaan lentoon jo reilun tunnin kuluttua. Olin silloin jo niin väsynyt että kun päästiin lentokorkeudelle kävin ensimmäistä kertaa makaamaan kaikkien kolmen penkin yli, ilman turvavyötä! Mulla on siis aina turvavyö kiinni koneessa ollessa. Just in case.

Lento kesti vain kolmisen tuntia, ja nukuin suurimman osan siitä. Kun saavuttiin Fairbanksiin klo 02.30, kaksi tuntia myöhässä, oli Ernie ja miehensä Jake vastassa. Laukku tuli onneksi nopeasti, ja ajettiin lyhyt matka kotiin, missä juotiin vielä drinkit ennen nukkumaan menoa. Ja mä annoin Tom of Finland kahvin, patalaput ja servietit tuliaiseksi. Tykkäsivät :-)