27.5.2017

Politiikkaa ja aseita

Trump kävi täällä viime viikonloppuna. Kun Obama kävi täällä vuosi sitten, sitä ei ilmoitettu etukäteen. Ystäväni tukikohdassa oli mukana suunnittelemassa turvallisuus aspektissa Obaman tuloa. Tiesin että jokin stressasi miestä, hän oli tosi kiireinen. Kysyin että mikä on, hän sanoi vain että "pian tiedät". Kysyin että pitäisikö olla huolestunut jostain, mutta ystäväni vakuutti että ei tarvitse. No, muutama päivä myöhemmin katsoin telkkaria töissä kahvitauolla, ja uutisissa kerrottiin että Obama oli tullut Saudeihin. Sillon ymmärsin.

Kingdom Towerin valot USAn lipun väreissä. Kuva Riyadh Connect

Trumpin tuloa oli sen sijaan mainostettu, se ei ollut mikään salaisuus.


Jos lento oli vaikka klo 1300, joutui kentälle lähteä jo klo puoli kahdeksaksi...

Politiikka ei ole mua koskaan pahemmin kiinnostanut, olen aina äänestänyt presidentinvaaleissa ja yleensä eduskuntavaaleissa, välillä kunnallisvaaleissakin (riippuen missä olen juuri silloin asunut), mutta siinäpä se. Joten se ei ole kauheasti haitannut että Matt on republikaani, ja minä enemmän liberaali. Matt ei äänestänyt Trumpia, mutta ei pidä miestä ihan niin pahana kuin minä. Trump ei ole minun presidentti, onneksi, joten yritän olla kauheasti morkkaamatta miestä, ja muutenkaan puuttumaan USAn asioihin. Vaikka mieli kyllä tekisi!

Ritz Carlton hotelli, jossa Trump yöpyi. Kuva Riyadh Connect

Ase asioissa ei myöskään olla samaa mieltä, mutta en ehkä ole enään niin asevastainen kuin ennen. Ymmärrän että USA ja Suomi on hyvin erilaisia maita. Suomessa on lähes olematon riski että joku tuntematon murtautuu taloosi keskellä yötä, ja tappaa sinut. USAssa tämä taas on paljon tavallisempaa, joten tarve pitää asetta kotona (lukkojen takana!!!) on paljon suurempi. Sitä en kyllä oikein jaksa hyväksyä että sitä kannetaan mukana minne ikinä mennäänkään.

Mun "ase" töissä

Ja kyllä, tiedän että todella moni lapsi tappaa itsensä tai sisaruksensa kun on päässyt käsiksi vanhempien aseisiin, ja tämä onkin se suurin ongelma. Vuonna 2016 lokakuuhun mennessä taaperot olivat ampuneet 50 ihmistä USAssa (Lähde).

USAn ongelma monella tasolla on ehkäisyn puute. Koulussa ei ole pahemmin seksuaalivalistusta, jos on niin panostetaan pidättäytymiseen, ehkäisykeinojen sijaan. Pitäisi myös olla enemmän asevalistusta, aseen ostaessa pitää ymmärtää että se pitää olla lukkojen takana, lasten ulottumattomissa. Laki joka määrää "asekoulutuksen" aseen hankittaessa.

Löysin kerran vahinogossa luotiliivin kun etsin siivoustarpeita tukikohdassa

Itse olen kerran ollut ampumaradalla, käytiin luokan kanssa opiskeluaikana, mutta en kyllä siitä juuri muista mitään. Xbox peleissä olen tykännyt ampua ja räiskiä, mutta jää nähtäväksi mitä olen mieltä, kun seuraavan kerran pääsen ampumaradalle...

Suomilomaan on kolmisen viikkoa, joten blogi menee nyt taas kesätauolle, kun on kirjoitusideat taas vähissä. Ja Ramadan Kareem, tänään se taas alkoi...

2 kommenttia:

  1. Hyvaa lomaa! Meilla on monia mielipiteita eri maista mutta helposti ne muuttuvat kun maan olot ja arki tulee tutuimmiksi. Jos jokin asia sopii Suomeen, ei se valttamatta sovi johonkin muualle.

    VastaaPoista