3.3.2016

Terveellisempää elämää

Eipä ole oikein mitään kirjoitettavaa, kun en ole tehnyt mitään muuta kun käynyt salilla ja töissä viimeisen parin viikon ajan. Tukikohdassakaan ei tule enää käytyä yhtä usein, sattuneesta syystä...

Marraskuussa innostuin ystäväni Katen suosituksesta Beachbodyn 21 Day Fix-elämäntapamuutoksesta. Siis dieetistä. Mutta sen tarkoitus on muuttaa elämäntavat terveellisemmiksi, menee kuulemma kolmisen viikkoa totuttautua pois vanhasta tavasta, tai oppia uusi. 


Marraskuun "fiksaus" meni tosi hyvin, mutta sitten tuli Dubain reissu ja joulutanssiaiset ja joulu ja uusivuosi ja sydänsurut ja, ja, ja... 

Mutta, nyt siis jatkan tätä remonttia. Käyn aamuisin ennen töitä salilla, koska töiden jälkeen en jaksa enkä viitsi enkä edes halua, koska silloin siellä on tosi paljon porukkaa. Aamuisin olen joskus yksin, mutta yleensä siellä on pari-kolme muuta. En ole todellakaan aamuihminen, joten se että herään klo 05.15 (ja pian varmaan klo 0500, koska haluan olla salilla vähän kauemmin) ja menen salille, on jonkinmoinen saavutus jo itsessään!


Ohjelmaan itse asiassa kuuluu päivittäinen puolen tunnin intensiivinen liikuntasessio netissä, mutta mun pikku kämpässä ei paljon tee mieli jumpata. Joten otan mielummin hissin kellariin salille. 

21 Day Fixin aikana syödään tietty määrä tiettyjä ruokia päivittäin. Mukaan tuli sarja kippoja, joiden avulla voi mitata annoksia. Todella helppoa ja selkeää. Syön paljon parempaa ruokaa nyt, oikeastaan ihan vain lempiruokia, ja tottakai paljon terveellisemmin myös. Eikä pahemmin ole ollut nälkä. Itse asiassa mulla tahtoi jäädä usein hiilareita ylikin. 

Viime perjantain ateriat: pannukakku shakeologysta ja munista jogurtilla ja marjoilla, taco-maustetulla jauhelihalla, täysjyväriisillä ja herkkusienillä täytetty paprika, naudanlihapihvi ja bataattiranskikset sekä hedelmäsalaatti jugurtilla.

Tortillan päälle tehty vegepizza

Mun uusi ihastus; tuorepuuro (kaurahiutaleita, jugurttia, vettä, mantelivoita ja marjoja). Eipä ole enää ongelma saada hiilareita syötyä!

Osa ohjelmaa on myös päivittäinen Shakeology-proteiinipirtelön juonti, jotka on ihan hyvän makuisia ja täynnä superfood-ainesosia. Niitä ei saa valitettavasti tilattua kuin USAan ja Kanadaan, jos joku sattui tästä ohjelmasta kiinnostumaan. Mä tilaan ne tukikohtaan (joka on yhtä kuin USA) ja saan sieltä. Mutta muuten ohjelmaa voi myös käyttää Suomessa.

Noin joka toinen viikko tilaan kasviksia ja hedelmiä suoraan kotiin. Ne on todella hyvälaatuisia. Ensimmäisen kerran tilaus meni vähän överiksi, en tiennyt minkä kokoisia esim parsa- ja kukkakaalit oli, kurkkuja ja porkkanoita tuli paljon enemmän kuin mitä tilasin ja viiden omenan sijasta tilasin vahingossa 5kg!


Perjantaina olen menossa tukikohtaan, joten silloin tulee juotua ja syötyä mitä sattuu, mutta lauantaina yritän sitten skarpata taas!

9 kommenttia:

  1. Olsen vähän kyllästynyt tavalliseen kaurapuuroon. Pitäisiköhän kokeilla tuota tuorepuuroa. Ohje?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen! Peruskaava on 1dl kaurahiutaleita, 1dl nestettä (mä laitan vettä), 1dl maassa, mä laitan jugurttia, mutta myös banaani tai marjoja tai raejuusto, rahka etc käy. Sit jotain makua, mä laitan crunchy mantelivoita. Ja sit laitan vielä vähän marjoja tai hedelmän paloja, tänään mangoa. Sit yön yli jääkaappiin.

      Poista
    2. Kokeilen tänään. Tosin unohdin rahkan, kun kävin kaupassa. Mutta säveltelen jotain muuta.

      Poista
  2. Itse en ole pikadiettien ja quick fixien suurin fani, vaan enemmänkin haen pysyvää muutosta viemällä jatkuvasti ruokailutapoja parempaan suuntaan. Mutta ymmärrän hyvin, että joku voi saada apua ja vinkkejä tuollaisista ja jatkaa terveellisempiä tapoja myös dieetin "loputtua". Tsemppiä ja toivottavasti terveellisestä elämäntavasta tulee tapaa ja ne jatkuvat 21 päivän jälkeenkin:) Itse oon huomannut, että alkoholi ja sokeri on ne pahimmat ja aiheuttaa fyysisen pahoinvoinnin ohella henkisestikin pahaa oloa ja niiden käyttöä rajoittamalla pääsee jo pitkälle:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, en minäkään usko mihinkään pikadieetteihin, ja tätä siis jatketaan näissä 21 päivän sykleissä. Pääasissa tämä auttaa pienentämään annoskokoja ja tekemään niitä terveellisempiä valintoja ja kannustaa harrastamaan liikuntaa päivittäin.

      Poista
  3. No nuo diettiruuat nayttaa kylla sen verran hyvilta etta söisin niita kylla muutenkin mielellani! Tsemppia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, ihan tavallisia ruokahan ne on :-) Kiitos!

      Poista