4.11.2015

Viikonloppu Kuwaitissa osa 2 - Failakan Saari

Lauantaina lähdettiin aamupalan jälkeen Failaka-saarelle. Saari sijaitsee 20 km päässä Kuwait Citystä. Me mentiin sinne isolla katamataanilla. Menomatkalla meitä oli vain neljä asiakasta matkassa.

Persianlahden sodan aikana, vuonna 1990, Irak hyökkäsi saarelle ja ajoi asukkaat pois. Sen jälkeen irakilaiset miinoittivat rannat ja käyttivät taloja ampumisharjoitteluissa. Vuonna 1991 liittoutuneet joukot ajoivat irakilaiset pois. Miinat siivottiin pois, mutta edelleen saarella ei ole paljon asukkaita, ja sodan jäljet näkyy edelleen.

Meidän saarellakäyntiin kuului lounas "kulttuuriperintökylässä", polkuveneily, 10 min hevosella ratsastus ja 45 saarikierros.

Mentiin Raijan kanssa ensin lounaalle ja sitten polkuveneille. Mutta veneillä ei olot ketään ja lätäkkö oli pieni ja likainen. Jätettiin väliin.

Sitten Raija ratsasti, mä en viitsinyt, keskityin sitten valokuvaamaamiseen.

Sen jälkeen oli vuorossa saarikierros.  Me neljä asiakasta mentiin pikkubussilla. Kuski puhui vähän englantia. Ensin pysähdyttiin (meidän pyynnöstä) irakilaisten sotakaluston hautausmaalle.

Siitä jatkettiin matkaa pienelle kamelifarmille, johon myös pysähdyttiin hetkeksi.

Sitten ajettiin sodan runteleman kylän läpi. Oli kyllä surullista ja pysäyttävää.

Pankki

Kuollut lomakylä

Saarikierroksen jälkeen käytiin vielä keskuksen pienessä, mutta keskeneräisessä, museossa.

Juuri kun meidän piti lähteä veneellä takaisin mantereelle ja lentokentälle meille sanottiin että tuulen takia vene on peruttu. Yhtäkkiä alkoi tuulemaan todella lujaa, salamoi ja pian myös satoi.

Me jouduttiin sitten jäämään saarelle yötä. Onneksi siellä oli hotelli. Palvelu oli hyvää, saatiin yöpyä ilmaiseksi, ja saatiin vielä ilmainen päivällinen ja aamupalakin!

Aamulla jouduttiin vielä odottamaan nousuvettä, joka nousikin ihan silmissä. Käytiin myös pienellä altaalla kääntymässä.

Kello 13.00 aikaan päästin lähtemään saarelta, ja vasta mantereella uskallettiin varata uudet lentoliput. Onneksi saatiin klo 18.00 lähtevälle lennolle.

Ennen lentokenttää mentiin vielä yhtyeen ostoskeskukseen kentän viereen. Mutta siellä ei saanut laukkuja säilytykseen, joten mentiin sitten pihalle palmujen alle makoilemaan vajaaksi tunniksi.

Kaikenkaikkiaan mukava ja mielenkiintoinen reissu. Ihmiset oli hyvin mukavia ja auttavaisia, mutta suurin osa ei puhunut paljon englantia. Onneksi Raija puhuu melko hyvin!