16.4.2015

Tätä arkea

Maanantai-iltana oltiin pienellä porukalla keilaamassa ja syömässä. Kotimatkalla istuin mun "oman" kuskin etupenkillä puhelin kädessä. 

Jätettiin ensin muutama suomalainen C-kompleksiin. Ne lähti eilen takaisin Suomeen, joten nousin autosta halaamaan. Laitoin puhelimen keskikonsolille. Ja tietysti unohdin sen siihen.

Olin ollut kotona 10-15 min kun huomasin puhelimen puuttuvan. Soitin kuskille mun suomipuhelimella, ei löytynyt autosta. Soitin myös omaan puhelimeen, se oli suljettu. Kuski sanoi antaneensa kyydin viidelle filippiiniläissiivoojalle meidän jälkeen, joten selvästi nuo olivat puhelimeni varastanut. Argh.

Randomi kuva, kun ei ollut asiaan kuuluvaa. Pari viikoa sitten mun naapurin kämppä tulvi, ja koska korjausmiehiltä kesti 1,5h tulla, tulvi myös mun. Olin itse tukikohdassa, mutta kolme naapuria/työkaveria (joista yksi oli Rebecca) siivosivat vedet mun kämpästä. Kiitokseksi ostin kukkia, yksi kimppu maksoi 50 SAR, eli 12,50€. Ei paha!

Seuraavana iltana Moira käytti samaa kuskia, johon siis kyllä täysin luotan, enkä ole hetkeäkään epäillyt kuskia, ja penkoi koko auton läpi (itse tein su-ke 07-19 työvuoroja). Ei löytynyt. Moira myös kysyi että eikö ne filpparit epäilleet että puhelin olisi kuskin. Kuski sanoi että häneltä on asiakas kerran vienyt hienon älypuhelimen, siksi hän käyttää nyt vain vanhaa Nokiaa.

Todisteitahan ei ole, vaikka kuski teitää ketkä asiakkaat oli, jotka mun puhelimen IHAN VARMASTI varasti, niin en voi tehdä asialle mitään. Ja mitä ne edes pystyvät tekemään mun puhelimella??? SIM-kortti ja puhelinhan kumpikin vaativat salasanan.

Eilen lähdin sitten töiden jälkeen ostamaan taas uuden iPhone5 luurin. Viime kesänä ostin Suomesta uuden, sen kadotin jo lentomatkalla Suomesta Saudeihin. Nyt varastetun puhelimen ostin lokakuussa.

Kävin myös muutamassa vaatekaupassa. Kun jonotin kaupan kassalle rupesi kaksi nuorta saudinaista juttelemaan minulle arabian ja englannin sekoituksella. En kyllä tiedä mitä kaikkea ne sanoi, vastasin muutamaan kysymykseen, muuten vain nauroin mukana. Sitten otettiin yhdessä muutama selfie :-) Tätä tapahtuu aina silloin tällöin, nuoret naiset haluaa jutella meille länimaalaisille naisille ja/tai ottaa yhteiskuvan. Mikäs siinä, kuvailenhan mäkin, mutta enemmän salassa kylläkin!

Moira, Rebecca ja muutama tuttu sattui olemaan samassa kauppaksekuskessa samaan aikaan, joten käytiin vielä päivällisellä italialaisessa ravintolassa. Nam, oli hyvää!

Nyt yritän kloonata mun uuden puhelimen varastetun mukaan. Mutta, uudessa puhelimessa ei ollut iOSin uusinta päivitystä, joten joudun kloonamaan puhelimen ensin vanhan iPhone4:n mukaan. Ja sitten päivittää iOs, ja sitten yrittää kloonata varastettu puhelin. Ja juuri tänään netti on tietysti TUHOTTOMAN hidas... Päivitystä on vielä reilut kolme tuntia jäljellä, ja kuski tule hakemaan lentokentälle 3h 15 min kukuttua. Saa nähdä kuinka käy...


Minne olen sitten menossa? No Bahrainiin, Formula1 kisoihin, jee! Viiden päivän miniloma :-)

Täällä Saudeissahan perinteisesti työnantaja pitää passin, tai iqaman (oleskelulupa), molempia ei saa pitää. Nyt on kyllä suunniteilla uusi laki, jonka mukaan näin ei saa olla. Toistaiseksi olen luovuttanut passini sairaalalle, koska olen mielummin kuljettanut mukanani luottokortin kokoista iqamaa, kuin passia. Esim tukikohtaan mentäessä pitää aina jättää iqama tai passi portille. Mielummin jätän iqaman.


Uusien säännösten myötä GCC-maihin (Gulf Cooperation Council, siihen kuuluu Irakia lukuunottamatta kaikki Persianlahden maat) matkustavalla pitää olla mukana passi ja iqama. Koska mulla on nyt molemmat, en aio luovuttaa passiani takaisin sairaalalle ennen kuin joudun uusiman mun multiple exit/re-entry viisumin.

2 kommenttia:

  1. Howdy hey! :) Kunhan ehdit kotiutua, blogista löytyy sulle haasteentynkää! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, täytyy käydä katsomassa :-)

      Poista