14.3.2015

Kamelivaelluksella osa 1

Torstai-iltana lensin tunnin lennon Ha'iliin kaupunkiin. Olisin halunnut lentää jo aikaisemmin, mutta jostakin syystä matkatoimisto varasi mulle iltalennon (21.30). Tää on just tämmöistä täällä...

Yövyin hotellissa, missä olin ainoa nainen aamupalalla. Kello 7.15 aikaan tuli loput meidän porukasta kahdella katumaasturilla hotellille, he olivat lentäneet klo 5.30 lennolla Riadista!

Hotellilta tuli mukaan myös valokuvaaja, Saudinainen joka ei tulisi mukaan vaellukselle, mutta kuvaisi meidän lähdön. Me oltiin nimittäin matkatoimisto Haya Tourin ensimmäinen kamelivaellusporukka. Koko idea oli Raijan, joka on haaveillut siitä jo vuosia.

Meidän porukkaan kuului mun ja Raijan lisäksi 4 muuta länsimaalaista naista ja kaksi saudinaista, toinen oli Haya Toursin perustaja Salwa.

Beduiinitelttoja matkan varrella

Ajettiin ehkä noin 20-30 min vaelluksen aloituspaikalle. Siellä syötiin aamupalaksi arabialaisia lettuja ja "leivoksia". Meidän piti odottaa klo 9.30 asti lähtöä koska tuuli aika lailla ja oli aika viileää, ja kamelit voivat hermostua siitä.

Autojen renkaista otettiin ilmaa pois, jotta pehmeällä hiekalla on helpompi ajaa

Lopulta päästiin silti matkaan. Oli edelleen viileää ja hiekka pöllysi. Alussa tuntui että pian tippuu selästä, mutta nopeasti oppi liikkumaan kamelin mukana ja pystyi istua vähän rennommin.

Satulassa ei ole jaustimia. Mukavin asento on jalat ristissä kamelin niskassa. Alussa vaikeaa ja pelottavaa, mutta pian löytyi balanssi, ja pystyi jopa ottamaan valokuvia tässä asennossa

Meidän mukana oli kaksi autoa jotka ajoivat edellä ja etsivät meille reitit. Yhteensä aseistettuja beduiinimiehiä oli neljä, sekä mukana oli myös Sudanilainen paimen joka talutti koko ensimmäisen päivän yhtä kamelia. Kysyttiin miksi aseet, kuulemma meidän suojelemiseksi. Aavikollakin liikkuu ryöstäjiä.

Mä pystyin ratsastamaan kolme tuntia lounaalle, olin edelleen puolikuntoinen, kurkku oli kipeä ja satula oli todella kova ja epämukava. Seuraavana päivänä Salwa ratsasti hetken mun kamelilla, ja oli samaa mieltä, todella epämukava.

Miehet olivat kyllä todella yllättyneitä että muut ratsastivat koko päivän. Olivat nimittäin ollut ihan varmoja että ratsastetaan vain noin tunti ja se on sitten siinä!

Lounaaksi saatiin riisiä ja kamelia, mitä syötiin käsin. Oli hyvää, mutta vähän inhottavaa syödä samaa eläintä minkä kanssa viettää kaksi päivää...

Lounaan jälkeen en pystynyt enää kuvitellakaan ratsastavani, joten kävelin jonkin matkaa ja otin kuvia karavaanista. Sitten hyppäsin pick-up auton kyytiin. Kuski oli mukava mies, joka ei pahemmin englantia puhunut. Silti ymmärsin häntä aika hyvin. Hän käytti paljon elekieltä, mutta huomasin myös että ymmärrän enemmän arabiaa kuin mitä luulin! Me ajettiin välillä aika jyrkkiäkin hiekkadyynejä ylös ja alas. Välillä se oli aika pelottavaa, mutta myös hauskaa.

Me yövyttiin ulkona tähtien alla. Miehet tekivät heti nuotion ja keittivät kahvia ja teetä. Reissussa tukiin juotua paljon molempia. Kahvipavut paahdettiin nuotiolla ja kahvi maustettiin kardemummalla. Tee oli makeaa ja hyvää.

Illalliseksi syötiin arabialaista leipää ja juustoa. Yksi miehistä leipoi leivän ja se kypsyi hiileen ja hiekkaan haudattuna. Hyvää oli!

Nukkumaan mentiin klo 22 aikaan. Kaikki ei mahtunut ihan tuulen suojaan. Mulla ei muuten ollut kylmä, oli tarpeeksi vaatteita ja lämmin makuupussi, mutta kasvoihin tuuli ja se, ja kova alusta, haittasi vähän nukkumista.

Juuri kun olin nukahtamaisillaan havahduin johonkin. Avasin silmät ja ihan vierestä käveli irti päässyt kameli. Sanoin "ish hada", se tarkoittaa "mikä tämä on", mutta käytetään usein kun on hämmästynyt tai ihmeissään jostain. Lähellä nukkunut beduiinimies reagoi siihen, ja talutti kamelin pois.

1. Tuo leipä eritoten kuulosti kyllä hurjan herkulliselta, mutta on kyllä varmasti ollut muutenkin aivan uskomattoman hieno kokemus! :)

1. Kyllä oli! Ja taitaa olla niin, että melkein mikä vain ruoka olisi maistunut hyvätä tommoisella reissulla :-)

2. Kuulostaa hienolta reissulta, varmasti unohtumaton kokemus!

1. Sitä se oli, ehdottomasti. Ja vaikka itse en toistakertaa menisi, niin kyllä suosittelen reissua!

3. Hurjalta näyttää tuo jalat ristissä istuminen! Mahtoi olla aikamoinen treeni keskivartalolle.

Ja nuo kuvat.... wau.

1. Joo, kyllä jokaisessa lihaksessa tuntui että jotain on tullut tehtyä!

4. Kuulostaa tosi hienolta! Jotenkin täältä pohjoisesta katsoen Saudi-Arabian aavikko kameleineen ja kylmä sää tuntuu oudolta yhdistelmältä. :P Kuinka kylmää siellä oikeasti oli päivällä ja yöllä?

1. Perjantaina tuuli oli kylmä, mutta lauantaina ei päivällä tuullut, joten silloin oli auringossa varmaan jotain lähes 25c. Yöllä oli reilusti alle 10c. Täällä on oikeasti talvella kylmä, lähellä 0 astettakin.

5. Aika mahtava kokemus varmasti ! ite oon jossain Kanarialla vaan ollut jollain tunnin "vaelluksella". En ois kyllä kamelia pystynyt syömään :D Oisin joutunut elämään pelkällä riisillä tuon vaelluksen hehe

1. Oli se! No, emmä edes miettinyt että se oli kamelia juuri silloin kun kauheaan nälkään söin :-)

6. Ihanalta näyttää ja kuulostaa! Mekin tulimme juuri Saharasta, mutta ihan autolla liikuimme, kun matkassa oli mukana neljä lastakin. Tyttö tosin luuli, että kameli, joka yllättäin ilmestyi Algerian kotimme etuovelle muutama päivä ennen reissuun lähtöä, tuli hakemaan meitä Saharaan :). Eräs tuttavani sanoi, että kamelin liha on parasta lihaa, jota hän on syönyt. Itse en ole sitä koskaan maistanut. Matkan varrella olisi ollut myynnissä kamelin maitoa, muttemme uskaltautuneet sitäkään maistamaan. Kiva, muuten, että löysin blogisi, vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta!

1. Heh :-)

Kamelinliha on ihan hyvää, mutta en mä sitä kyllä tilaisi ravintolasta, kun sitä on nyt tullut syötyä.