17.1.2015

Voihan vesivahinko

Maanantaina kun tulin töistä kotiin, kävi mun kämpässä kova kuhina. Mulla oli ollut vesivahinko! Käytävälle asti tuli vettä, mun (suomalainen) seinänaapuri oli huomannut veden, ja tehnyt ilmoituksen.

Mun kämpässä oli varmaan 10 siivoojaa, ja vettä pari senttiä lattialla. Sen lisäksi lattialla oli mm mun juuri IKEAsta ostama petauspatja (koska sängyn patja on aivan liian kova), jota piti pitää levällään 72h ennen käyttöä, ja lähes tyhjät matkalaukut.

Loppujenlopuksi tuho ei ollut niin paha kuin luulin. Patjasta vain pieni osa oli märkä, loput patjasta oli matkalaukun ja sohvapöydän päällä, olin aamulla siirtänyt patjaa pois kulkuväylältä. Laukut ei ollut sisältä märkiä ja kaikki loput (jotain vaatteita jotka oli roikkunut tuolista lattialla, reppu, yhdet lenkkarit, matot) pystyin pesemään koneessa saman tien.

Pian tuli korjausmies ja kysyi mistä vesi on tullut. Sanoin että en tiedä. Hän meni sitten heti vessan käsisuihkulle, ja siitä ruiskusi vettä, kun hän kokeili sitä, Hän sitten vaihtoi sen uuteen. Kysyin että onko tätä tapahtunut ennenkin, kun hänellä oli varaletku mukana. Hän sanoi että kyllä. Samana ja seuraavana päivänä sain kuulla että sama oli tapahtunut kahdelle työkaverille ja yhdelle työkaverin naapurille. Eikä asialle ole tehty mitään, eikä ole varoitettu!

Syyllinen! Tuo kuvan alaosassa oleva hana on nyt suljettu

Itse en edes käytä koko käsisuihkua, joten korjausmies sulki sen hanasta. Syy miksi vesivahinko sattui, on että täällä on ollut ongelmia vedenpaineen kanssa. Ilmeisesti paine kasvoi liian suureksi ja letku halkesi. Mulla on myös kerran pöntöstä tullut paineella, onneksi pidän aina pöntönkantta kiinni, ei tarvinnut siivota koko vessaa pa****ta! Tätä vedenpaine-ongelmaa korjataan juuri, eikä meillä ole ollut kuumaa vettä pariin viikkoon, tosi kiva ottaa haaleita suihkuja...

Sitten syy, miksi vesi ei mennyt viemäristä alas; viemäreiden päällä on kannet! Kylpyhuoneesta saivat kannen auki (enkä sitä ole sulkenut, vaikka on tosi ällöttävä, siinä taitaa kasvaa jotain... Toivon että mun siivooja siivoaa sen ensi viikonloppuna. Siitä lisää myöhemmin.), mutta keittiöstä siivoojat eivät sitä saneet auki. Saudi-insinööritaitoa parhaimmillaan...


Tähän viereen valmistuu uusi asuinkompleksi, ehkä vuoden kuluttua, tai jotain. Ajattelin käydä kysymässä milloin voi laittaa nimen jonotuslistalle. Ehkä se on vähän fiksummin rakennettu. Mullahan oli esim ilmastointilaite suoraan sängyn yläpuolella, ja jouduin laittamaan koko kämpän järjestyksen uuteen uskoon. Myös esimerkiksi kahden lampun kytkin löytyy mun vaatekaapin sisältä! Eikä uunia ole, jouduin ostamaan pienen, pöydälle laitettavan uunin, jota pidän kaapissa silloin kun en käytä sitä.


4 kommenttia:

  1. Haha, nerokkaita ratkaisuja. Noiden rinnalla norjalaisten itsetehdyt sähköjohtoviritelmätkin kalpenevat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh :-) Mulla kesti monta päivää muuton jälkeen ennen kuin hiffasin että mistä ne lamput oikein syttyy!

      Poista
  2. Tää kuulosti kieltämättä Facessa pahemmalta kuin nyt blogissa... mutta yök noita vesikaivoja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, luulin ensin että suurinpiirtein puolet omaisuudeta on tuhoutunut, mutta onneksi ei niin sitten käynytkään. Nyt vain odottelen että homehtuuko sohva...

      Poista