8.11.2014

Viikkokatsaus

Tänään olin toista kertaa viikonloppuna töissä, mulla on siis ollut säkää, koska pitäis tehdä yksi viikonloppuvuoro (päivä tai yö) joka toisessa kuuden viikon listassa. Mutta siis vain noin neljä kertaa vuodessa, eli ei paha! 

Sain sovittua että mun ei tarvitse tehdä öitä, paitsi ne kaksi-kolme pakollista viikkoa vuodessa. Ei kovin vaikeaa, koska monet tekee mielummin sen yövuoron, päivällä kun ollaan yksi töissä, jos ei ole leikkauksia. Niin oli myös viikonloppuöisin vähän aikaan, mutta porukka pisti vastaan, kukaan ei halua olla yksin yöllä tällä valtavalla osastolla. En haluaisi minäkään olla, vaikka päivällä ei haittaakaan.

Enkä ollut koko päivää yksin, aamulla maksatiimi oli tekemässä pienen homman maksansiirtopotilaalle, ja muutama siivoojakin oli paikalla. En kyllä tiedä mitä ne siivosi. Kello 16.30 meille tuli potilas, silloin soitin kaksi päivystävää hoitajaa paikalle. 

Tällä viikolla käytiin Johannan ja Jennyn kanssa Dira-basaarilla tilaamassa koruja. Mä onnistuin vihdoin ja viimein kadottamaan sormukseni, jonka teetin täällä vuonna 2002. Joten teetin itselleni lähes samanlaisen, vain pienemmän, jospa se pysyisi paremmin sormessa... Vakkari kultasepänliikkeessä, jossa teetin aikaisemmin kaulakorun, saatiin taas shawarmat ja makeaa teetä. 


Basaarilla myydään myäs "turistikrääsää"...

...ja vaatteita 

Sitten käytiin vielä abaya-ostoksilla. Mun lemppari arki-abaya on alkanut hajoamaan, joten oli aika ostaa uusi. 


Nyt on muodissa taas kokomustat abayat, kun pari vuotta sitten niissä piti olla jotain väriä

Juhlamekko, jalabiya

Torstaina lähdin tukikohtaan, varvassandaalit jalassa ja mukana vain ohuen ohut neule. Kun odotin kuskia viitisen minuuttia asuntolan ulkopuolella, lyhythihainen paita ja abaya päällä, tuntui ilma viileältä. Autoon noustessani kysyi kuski laittaako hän ilmastoinnin päälle. Sanoin ei kiitos, on liian kylmä. Kuski sitten siihen että ulkona on 24c. Musta on vissiin nyt sitten tullut Saudi, kun tuokin lämpötila tuntuu viileältä. 
Tukikohdassa mentiin baarin terassille, mutta jouduin lainaamaan hupparin, lämpötila oli laskenut n 20c hujakoille, ja palelin! Edellisenä viikonloppuna olin vielä ottanut aurinkoa ja jopa torstaina päivällä oli ollut 33c, perjantaina oli vain 20-22c. Talvi on siis tullut tännekin. 



Perjantai meni lähinnä B:n luona löhöillen. Katsottiin yksi lempparileffoistani; Coenin veljesten Fargo. B on kotoisin Minnesotasta, jonne leffan tapahtumat sijottui, joten se toi mielenkiintoisen lisän elokuvan katseluun.

Ai, ja mä en saa vai...?

B sai koiran "perintönä". Koira on vähän outo, ei mm hae palloa vaikka sen heittää...

Rebecca oli käynyt pienen tukikohtalaisporukan kanssa aavikolla etsimässä fossiileja ja aavikkoruusuja (desert roses), ja tuli sen jälkeen tukikohtaan, missä mentiin päivälliselle. Syönnin jälkeen tultiin takaisin sairaalalle. Mulla onkin sitten tän päivän sijaan ensi torstaina vapaapäivä.  

12 kommenttia:

  1. Joo, susta on varmasti tullut saudi, jos palelet 24'C:n lämpötilassa :) :)
    Toi koira on kyllä hauskan oloinen ja ehkä vain tavallista älykkäämpi, kun ei viitsi typeränä juosta joka pallon perässä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä luulen että se että ilma on niin kuiva tekee ilman niin kovin kylmän tuntuisen. Mutta mä oon kyllä muutenkin semmoinen joka palelee aina.

      Joo, mä oon enemmän kissaihminen, ja selvästi tuossa koirassa on jotain kissamaisia piirteitä. Ehkä juuri siksi tykkäänkin tuosta koirasta ;-)

      Poista
  2. Kiva nähdä kuvia vähän "kaupungilta" siellä :)
    Minä kans täällä palelen kun aamuisin on mennyt välillä jopa johkin 15c hujakoille. Vielä en oo takkia kuitenkaan suostunu kaapists kaivamaan (koska autolla kuitenkin liikun, eikä ulkona kauaa tarvi olla). Pian on varmaan pakko, ei auta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, on tullut vähän vähänlaisesti laitettua niitä kuvia. Mä oon vähän laiskistunut ottamaan valokuvia, ennen se oli intohimo. Ja kun tästä paikasta on tullut niin tuttu, etten aina enää edes huomaa kuvausmahdollisuuksia.

      Poista
  3. Oliskin 24 astetta, niin olisin oikein tyytyväinen. :D

    Jos olen oikein ymmärtänyt, abayan tarkoitus on peittää naisen vartalon muodot, mutta siihen pukeutumalla (kai?) myös noudatetaan islamin kehotusta vaatimattomasta pukeutumisesta. Miten tähän sopii se, että abaya on koristeellinen? Luulisi, että abayallakin koreilu on "sääntöjen" vastaista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oikeassa olet Heli, ja olen itsekin miettinyt samaa. Suuri. Osa saudinsisista pukeutuu edelleen isoon kaapuun, joka tulee ihan pään päältä asti. Sen alla on toki huivi ja niqab, joka peittää kasvot.
      Mun orientaatiossa yksi jordanialainen opettaja vei kyllä voiton. Hänellä matchasi joka päivä huivi, kynsilakka ja "helminauha" jossa id-lätkä roikkui, ja usein vielä taskusta pilkottava kynäkin sopi asuun :-D

      Poista
  4. On ollut kyllä hauska huomata, että 26°C voi tuntua kylmältä. Kai se kymmenen asteen muutos sitten aina on vähän jäätävää. Jos vertaa esimerkiksi Suomessa 10°C tuntuu keväällä tosi lämpimältä, mutta syksyllä tulee vilu aika äkkiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, se on kyllä outoa, ja pelkään että jäädyn pystyyn kun menen jouluksi Suomeen!

      Poista
  5. Ainiin ja koristeellisesta pukeutumisesta ja islamista vielä. Täällä Senegaliss ainakin pukeudutaan koristeellisesti, koska sillä tavoin halutaan kunnioittaa jumalaa. Liekö sitten paikalliset perinteet ja uskonto sekoittuneet, kuten usein on tapana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmaan näin on, Afrikkalainen kulttuurihan on todella värikäs.

      Poista
  6. Kauniita nuo jalabiyat. Missä tilanteissa saubinaiset niitä käyttää?
    Hauskan näköinen koira:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä luulen et enemmän niitä käyttävät musliminaiset muissa maissa, missä miehet ja naiset voivat juhlia yhdessä. Täällä naiset pukeutuvat yleensä todella upeasti ja seksikkäästi, vaikkakin muut vieraat on vain naisia. Mutta siis varmasti monet paikallisetkin pukeutuvat noihin juhlissa. Varsinkin vanhemmat naiset.

      Poista