12.9.2014

"Armeijafani"

Keskiviikko-aamuna kävin kotona suihkussa ja vaihdoin pukukoodin mukaiset vaatteet päälle, eli business casual. Piti googlata että mitä se on, ja olinkin jo etukäteen valinnutkin oikeat vaatteet, kun ei mulla nyt paljon valinnanvaraa olekkaan niistä vaatteista mitä mulla täällä on. Helle- ja biletysvaatteet kun ei oikein ole pukukoodin mukaisia ;-)

Sitten lähdin tukikohtaan, ja jo portilla huomasi että jotain tapahtuu, oli enemmän ja erillaista vartijointia. Sisäänkirjauksen jälkeen mentiin samantien seremoniapaikalle. Seremonia pidettiin juhlateltassa, kuumuuden takia. Mutta sotilaille sanottiin että heidän piti laittaa hatut päähän, kuin oltaisiin ulkona.

Vihdoin pääsin kahden sotilaspukuisen kaverin kanssa samaan kuvaan! Muutenkin oli mielenkiintoista nähdä kaverit ensimmäistä kertaa univormussa. Aikaisemmin olin nähnyt vain L:n, joka on jo lähtenyt.

Kyseessä oli siis Prikaatikenraalin vaihtoseremonia, edellisen kenraalin kolmen vuoden pesti päättyi. Paikalla oli myös yksi neljän tähden, eli korkein, kenraali USAsta, joka oli tullut vain seremonian takia. Löytyy tästä linkistä (U.S Army Material Command).

Muutama tuttu, joka ei tiennyt että olin tulossa, ihmetteli että mitä mä siellä teen. Monet oli määrätty osallistumaan, eivätkä voineet oikein ymmärtää että olin siellä ihan vapaaehtoisesti katsomassa mulle mielenkiintoista ja kerran elämässä seremoniaa. Sainkin sitten uuden lempinimen Army Groupie (armeijafani) :-)

Seremonia oli hyvin armeijamainen ja hyvin amerikkalainen. Välillä mun piti pidättää kikatusta, jotkut jutut oli vaan niin yliampuvia. Kuten Army Material Commandin yhteislaulu. Tuo AMC siis hankkii ja toimittaa kaikki armeijan varusteet, vaatteista aseisiin. Ilmeisesti se laulettiin sen neljän tähden kenraalin takia.


Aluksi kerrottiin historiasta, USA on tukenut ja modernisoinut Saudien kansalliskaartia jo 41 vuoden ajan. Sitten tuli color guard, jotka kantoivat USAn ja armeijan lippuja, ja yhtä lippua, colors, joka oli monta kapeaa ja erinväristä "lippua", joissa luki jokainen USAn käymä sota ja vuosiluvut.

Toinen vasemmalta "lippu" on colors

Kansallislaulujen jälkeen (kuulin ensimmäistä kertaa Saudien kansallislaulun!) kenraalien vaimoille annettiin ruusuja puheen kera. Lähtevän kenraalin vaimo sai punaisia ruusuja, uuden vaimo sai keltaisia ruusuja jotka olivat vielä nupuillaan, ne symbolisoi uuden alkua.

Sitten colors-lippu ojennettiin seremoniamaisesti vanhalta kenraalilta uudelle ja laulettiin tuo AMC laulu ja armeijan laulu; The Army Goes Rolling Along.

Sitten suurin osa ihmisistä meni kättelemään kenraaleja, mutta me lähdettiin kävelemään ravintolaa kohden, jossa olisi naposteltavaa. Siellä jonotettin ensin kirjalle mihin sai laittaa toivotuksia vanhalle kenraalille, ja sitten päästiin (taas) kättelemään uusi kenraali. Esittelin itseni ja kenraali ja vaimo oli kumpikin positiivisesti yllättyneitä että olin tullut katsomaan seremoniaa ja olivat kovin kiinnostuneita Suomesta. Taisivat jutella mun kanssa paljon kauemmin kuin muiden :-)

Jonkin ajan kuluttua oli kakunleikkuun vuoro. Kenraalin tausta oli cavalry (eli ennen ratsuväki, mutta nykyään kevyt panssarijoukko), ja niillä on tapana leikata kakku miekalla, ja niin tämäkin kenraali teki.

Kaikenkaikkiaan mulle mielenkiintoinen tapahtuma, mutta ymmärrän että suurimmalle osalle noista armeijalaisista varsin tylsä pakkopulla.

2 kommenttia:

  1. Mä olisin kyllä kans ihan mielenkiinnolla seurannut tuota tapahtumaa! Noilla kenraaleilla tulee sitten vissiin vaimo aina mukana komennukselle? Luulin ihan, että ne olisi Yhdysvalloissa odottamassa jostain syystä. Kaikkea sitä oppii :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin noilla näyttää olevan. Muutenkin niiden pitää melkein aina olla naimisissa jotta ylipäätänsä saavat ylennyksiä, todellakin vanhanaikaista!

      Poista