11.8.2014

Taas Bahrainissa

Viime viikko oli tosi kiireinen, maanantaita lukuunottamatta, "kiva" lomaltapaluu siis... Sunnuntaina ja keskiviikkona pääsin lounaalle vasta klo 16.00, eli menin sitten suoraan kotiin (työaika loppuu 16.30, palkaton lounas on 45 min).

Viikonlopun Bahraininreissu oli siis todella odotettu ja tuli tarpeeseen. Meitä lähti Raijan ja Jutan lisäksi australialainen mies I, joka ajoi ja brittimies M. Tarkoitus oli lähteä klo 17.30 aikaan, mutta I tuli vasta klo 18, ja hänen piti käydä vielä nopsaa kotona.

Ajomatka Bahrainin rajalle kesti reilut 4h, yhden pysähdyksen taktiikalla, ja rajalla meni noin tunti. Oltiin perillä ystävämme B:n luona klo 01 aikaan. I:tä lukuunottamatta majoitumme kaikki B:n luokse.

B on australialainen pankkiiri, joka muutti Riadista Bahrainiin muutama kuukausi sitten. Hän asuu todella hulppeassa kolmen makuuhuoneen asunnossa, joka sijaitsee viidennessätoista kerroksessa. Eli, näkymät valtavista ikkunoista on upeat.

Monessa talossa on uima-allas katolla

Perjantaina lähdettiin rannalle, Al Dar islands-saarelle. Saari sijaitsee vajaan 10 min moottorivenematkan päässä Bahrainista. B oli varannut meille etukäteen "majan" (hut), joten pääsimme yksityiselle rannalle. Ensin otimme silti yhdet (tai ehkä kahdet...) yleisellä puolella.

Ranta oli todella kivasti suunniteltu, ja siellä oli myös muutama luksusmökkikin, jossa olisi saanut yöpyä. Omia ruokia ja juomia ei saanut rannalle tuoda (neillä oli kyllä vettä mukana), mutta pientä maksua vastaan olisi saanut tuoda vaikka omat grillattavat, ja grillin sai lainata ilmaiseksi.

Meidän maja

Vesi oli yli kolmekymmentä asteista ja aurinko porotti. Jos ei olisi tiennyt missä oli, paikan arvaaminen olisi varmasti ollut vaikeaa. Yhtä hyvin olisi voinut olla vaikka Thaimaassa.

Lilluttiin suurin osa ajasta vedessä. Harmi vaan että siellä oli meduusoja (jellyfish). Lähes koko ajan nipisti ihan pikkaisen, en tiedä oliko ne jotain minimeduusoja vai jotain muuta. Mutta päivän päätteeksi meduusat poltti meitä aika kunnolla. Mäkin sain reiteen kunnon "nokkosrokon". Olen aina vähän pelännyt meduusojen polttoja, mutta onneksi se ei ollut niin paha kun luulin. Vaikka onhan niitä tietysti paljon erillaisia, ja jotkut voivat olla todella vaarallisia.

Rannalta lähdettiin auringonlaskun aikaan, ja mentiin takasin B:lle suihkuun ja valmistautumaan iltaa varten. Päivälliselle mentiin japanilaiseen ravintolaan, josta oltiin varattu teppanyaki-pöytä. Olen syönyt teppanyakia kerran ennenkin, ja vaikka se onkin ihan hyvää, niin kyllä sushi ja teriyaki ovat mun lemppareita mitä tulee japanilaiseen ruokaan. Mutta teppanyaki on elämys, kokki tekee ruoan silmiesi edessä, ja ainakin niissä kahdesa missä minä olen syönyt, on koko hommasta tehty pienoinen show, kokki heittelee mm veitsiä ja kananmunia teatraalisesti. Suosittelen. Suomessa on ilmeisesti vain yksi (!!!) teppanyaki-paikka; Hans Välimäen Masu-bistro Tampereella.

Alkupalaksi lohi-avokado sushia ja miso-keittoa. Nam.

Show-mies kautta kokki

Vatsat ylitäynnä lähdettiin baari-kierrokselle. Bahrainissa vaikuttaa olevan elävää musiikkia lähes jokaisessa baarissa. Ja kymmenittäin prostitutioituja... Varsinkin baarissa, johon jäimme iltaa istumaan. Mutta, bändi oli erittäin hyvä.

Lauantaina nukuttiin myöhään ja kello 13.30 aikaan lähdettiin ajamaan kohti Riadia. Käytiin ensin lähikaupassa ostamassa eväitä, ja sama vartija tuli taas juttelemaan mulle, kuin viimeksikin (toukokuussa)!

Sillan päässä siintää Saudi-Arabia

Rajalla meni taas tunti, auto tutkittiin taas ylimalkaisesti, uskoisin että olisi erittäin helppo tuoda alkoholia rajan yli. Mutta, vaikka sianliha-makkaroita toinkin, niin ikinä en alkoholia edes yrittäisi tuoda.

Koska oltiin lähdetty niin aikaisin, ajettiin suurin osa matkasta valoisaan aikaan. Vaikka maisemat sinänsä on sitä yhtä ja samaa; aavikkoa, aavikkoa ja aavikkoa, viihdytti se silti enemmän kuin pimeällä ajo. Myös kameleita nähtiin paljon.

Öljyputkia

Maissia ja jäätelöä. Hyvät matkaeväät :-)

Check-pointeja oli muutama matkan varrella. Mehän oltiin ihan laittomasti liikkeellä (miehiä ja naisia samassa autossa, joista kukaan ei ole sukua tai naimisissa keskenään), mutta meidät viitottiin aina vain eteenpäin.

Kotona oltiin n klo 20.00 aikaan.

1. Vau mitä paratiisimeininkiä! Ihan mielettömiä nuo erot fiiliksissä. Toisaalta sulla on siellä tuota superkonservatiivista Saudi-Arabiaa, ja toisaalta lillut paratiisisaarella meressä.

Tarkistaako ne myös ihmiset? Eli pystyisikö tuomaan taskumatin?

1. Joo ei voi kyllä valittaa :-) Ja nuo minilomat on just ne jotks auttaa jaksamaan täällä. No joo, tietty myös ne viikonloput tukikohdassa ;-)

Kumpaankaan kertana ne ei ole tarkastanut, mutta eihän sitä koskaan tiedä...

2. Voi vau mika loma teilla on ollut, tosiaan kuin vaikkapa Thaimaassa! Taallakin on tarjolla maissia kupissa joka paikassa, muistaakseni joku turkkilainen yritti myyda samaa tuotetta Suomessa yhtena kesana ja sai osakseen vain outoja vilkuiluja :D

1. Mäkin olen ennen välttänyt noita, olen vaan ostanut maissia siinä "varressa" (corn on the cob), jotenkin ajattelin että toi olis erillaista tai jotain. Ja pöh, yhtä hyvää ja paljon helpompi syödä :-)