27.8.2014

Helpotuksen huokaus

Mulla on koko ajan on ollut pieni pelko ahterissa, että joudun lähtemään täältä joulukuussa. Mun iqama, eli oleskelulupa, nimittäin umpeutuu 17.12 ja ilman iqamaa en tänne jää. Silloin ei esim pääse poistumaan maasta.

Syy miksi olen tuota jännittänyt on se, että mun sairaanhoitajarekisteröinti on viipynyt ja viipynyt. Koko ajan löytyy joku uusi ongelma, eikä tietty kaikkia samaan aikaan.

Kuka enää edes muista koko MERSiä...

Ensimmäinen ongelma oli se, että meidän Suomen rekisteröinti on ikuinen, kun taas lähes kaikissa muissa maissa se pitää uusia vuoden-parin välein. Piti siis saada Valvirasta uusi todistus jossa mainittiin että rekisteröinti on lifelong. 

Seuraava ongelma oli, että mun Suomen työtodistuksessa ei lukenut että työskentelin rekisteröityneenä hoitajana. Huoh. Piti siis hankkia sieltä uusi todistus kun olin maaliskuussa lomalla Suomessa. 

Sitten ongelmana oli, ettei todistuksessa lukenut päivämääriä jotka olin opiskellut. Ei riittänyt että todistuksessa luki kuinka kauan koulu kesti ja milloin valmistuin. 

Ja viimeisin on mun transcript, eli kuinka kauan olen mitäkin oppiainetta opiskellut. Se kuulemma on ihan vääränlainen.

Palvelu pelaa ruokakaupassa. Tässä saa kookoksen "kuorittua"...

Mun sairaanhoito-opisto muuttui ammattikorkeakouluksi viimeisen puolen vuoden opiskeluaikana, eikä sitä siis ole ollut kahdeksaantoista vuoteen. Olin yhteydessä kansallisarkistoon, mutta ei sielläkään ole muuta transcriptiä, kuin se, mikä tuli todistuksen mukana. 

Sain onneksi ammattikorkeakoulusta todistuksen, jossa luki opiskeluaika ja että koulua ei enää ole. 

Viime viikolla mun piti laittaa seuraava loma-anomus koneelle, ja kone ilmoitti että mulla ei ole lokakuussa työsopimusta. Häh? Mähän tein uuden sopimuksen jo 2kk sitten. 

...ja täällä taas ananaksen.

Apulaisosastonhoitaja yritti sitä sitten selvitellä, ja tänä aamuna kävi ilmi että koska en ole vielä rekisteröitynyt, mun uutta sopimusta ei ole hyväksytty. Kiva kun ovat ilmoittaneet siitä... Mun sopimusta on siis jäljellä vain kaksi ja puoli viikkoa.

Lähdin sitten puolenpäivän aikaan (kun meidän sali onneksi loppu) ihan Saudi commission for health specialtiesin, eli rekisteröintipaikan päätoimistoon (sairaalallakin on pieni, huonosti toimiva toimisto). Siellä istuin lähes kaksi ja puoli tuntia, välillä sain käydä selittelemässä asioita, ja lopulta sain käsiini paperin, jonka mukaan olen reksiteröitynyt.


Mun käskettiin viedä paperi toiseen toimistoon, jossa saisin rekiseröintikortin. No, ensin kone oli mennyt juuri rikki, mutta onneksi saivat sen korjattua. Kun sitten sain kortin, oli se menossa umpeen huhtikuussa 2015. Mulle oli sanottu aikaisemmin, että rekisteröivät mut vain vuodeksi, koska olen uudelleenrekisteröitynyt, eikä mulla ole kasassa vaadittavia opintopisteitä (CME), mutta päätin kokeilla onneani. Eli, kyseenalaistin miksi kortti menee silloin umpeen, eikä ole voimassa vielä kahta vuotta (koska rekisteröinti pitää uusia aina kolmen vuoden välein). Selittelin että olen ollut maasta poissa viisi vuotta, ja viimeksi olin täällä vain vuoden, sitten mies katsoi koneelta mun passista maahantuloviisumin ja lopulta teki mulle uuden kortin. Olen siis rekisteröitynyt vielä kaksi vuotta, jee!

Nyt voin siis rauhassa kerätä opintopisteitä vielä kahden vuoden ajan, eli luultavasti olen täällä vielä (ainakin) kaksi vuotta. Olisikin ollut todella ironista jos olisin joutunut palaamaan Suomeen, kun kerrankin viihdyn töissä ja muutenkin elämä hymyilee. Nyt voinkin helpottuneena viettää taas mahtavaa viikonloppua; huomenna on Piraatti-party ja perjantaina menen taas tukikohtaan.

4 kommenttia:

  1. No ei kaynyt ihan helposti tuo rekisteröinti....loppu hyvin, kaikki hyvin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, se on kyllä tehty uskomattoman vaikeaksi!

      Poista
  2. Mä niin vihaan kaikkea byrokratiaa. Jotain mun byrokratiavihasta kertoo, että olisin voinut saada jotain veronpalautuksia huonekaluostoksista vuosi sitten, mutta en vuoden DL:n sisään saanut koskaan aikaiseksi täyttää lappuja. Tai ehkä olisin saanut, jos olisin tajunnut tuon DL:n, mutta näin sitten kävi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mä myös! Ja varsinkin sitä osuutta kun pitää ottaa selville missä pitää mikäkin asia hoitaa ja sit juoksutetaan paikasta toiseen eikä kukaan tiedä mitään. Huoh.

      Poista