12.5.2014

Viikonloppu Bahrainissa

Torstaina lähdettiin Jutan ja Raijan kanssa heti töiden ja pikasuihkun jälkeen,  eli klo 16, taksilla Bahrainiin.

Bahrainin saari on pieni kuningaskunta Saudi-Arabian itärannikolla. Maita yhdistää 25km pitkä King Fahad Causeway-silta.

Ajomatkaa Riadista Bahrainin pääkaupunkiin Manamaan on noin 470km. Nopeammin, ja vain vähän kalliimmalla, oltaisiin päästy lentäen, mutta helpompaa oli mennä taksilla.

Meidän kuski, somalialainen Hassan, on ollut Raijan kuski jo monta vuotta. Hassan on mukava ja luotettava mies, joka lähti myös innoissaan matkaan.

Hassan on töissä yksityisellä taksiyhtiöllä, jota sairaala käytti ennen. Kuskit maksavat joka päivää rahaa autosta (Hassanilla on 7 paikkainen neliveto) ja osan tuloistaan yhtiölle, joten he pitävät harvoin vapaapäiviä. Koska Hassan lähti meidän kanssa, sai hän yhden kokonaisen vapaapäivän, hän jäi siis viikonloppuksi Dammamiin, Saudien puolelle.

Ajomatka Al Khobariin, josta ylitetään silta Bahrainiin, kesti viitisen tuntia, kahdella pikaisella vessa (ja toisella myös ruoka) pysähdyksellä.

Vessat oli kyllä niin kauheita, oli pönttöjä ja reiät lattiassa. Lattiat tulvi ja haju oli inhottava. Reikä lattiassa oli silti pönttöä parempi valinta. Ensin piti toki solmia abaya, tai rullata se ylös, jotta vessakäynti ylipäätänsä onnistuisi...

Me oltiin suunniteltu että kävellään rajan yli, ja otetaan uusi taksi Bahrainin puolella. Hassan epäili ettei niin voi tehdä, mutta kun hän kysyi taksia joka voisi viedä meidät rajan yli menisi siihen vähintään 40 min. Eli, päätettiin lähteä kävelemään.

Kovin pitkälle ei päästy, kun meidät pysäytettiin. Raja pitää ylittää autolla. Kinasteltiin rajamiehen kanssa hetken, ja hän pysäytti ohi ajavan taksin. Pyysi taksi-firman puhelinnumeroa, jotta voitaisiin soittaa meille taksi.

Hetken kuluttua taksin kyydissä ollut amerikkalainen mies tarjosi meille kyydin. Niin ne asiat vain järjestyy, veivät meidät jopa ilmaiseksi meidän hotellille.

Mies on töissä SaudiAramco öljy-yhtiöllä ja asuu Yambussa, länsi Saudeissa, jossa on mahtavia sukelluspaikkoja, ja kutsui meidät kylään sinnekin!

Rajalla menee yleensä kauan, mutta tämä taksi sai käyttää pikakaistaa, ja muodollisuuksiin, kummallakin puolella, meni ehkä kymmenisen minuuttia yhteensä.

Joka viikonloppu 30-40 000 autoa ylittää Saudien ja Bahrainin rajan. Ruuhkatkin on rajalla yleensä sen mukaiset, joskus ylitys voi kuulemma kestää 2-3h. Myös viikolla rajanylitys on vilkasta, sillä monet asuvat Bahrainissa, mutta käyvät töissä Dammamissa.

Ruuhkien takia rekat joutuvat odottamaan muutaman kilometrin pituisessa jonossa, että saavat luvan ylittää rajan vasta yöllä.

Bahrainin pääelinkeinot on kansainvälinen pankkitoiminta, öljy ja turismi. Oletettavasti juuri viikonlopputurismi konservatiivisemmistä naapurimaista; Saudit, Qatar ja Kuwait.

Jotkut kutsuvat vapaamielisempää Bahrainia Sodom ja Gomorraksi, sinne menee niin Saudit kuin länsimaalaisetkin juhlimaan viikonloppuisin. Prostituutio oli myös hyvin silmiinpistävää yökerhoissa.

Me saavuttiin hotellille, joka sijaitsi Juffairissa, vähän keskustan ulkopuolella, klo 22 aikaan, ja lähdettiin heti hotellin yökerhoon muutamalle drinksulle. Olipa outoa pitkästä aikaan olla baarissa, missä tupakointi oli sallittua.

Tämä on varmasti oikea vasta-aine Corona-virukselle, eli MERSille!

Seuraavana päivänä lähdettiin aamupalan jälkeen kävellen läheiseen ruokakauppaan ostamaan vettä.

Aika rumaa aluetta, joka kasvaa koko ajan

Käytiin myös ohimennen asuntonäytössä; hulppeassa rakennuksessa oli mm sisä- ja ulkouima-altaat, keilahalli ja elokuvahuone. Ja näkymät Manaman keskustaan.

Kauppareissun jälkeen mentiin hotellin altaalle pool-partyyn. Bileet oli klo 12-19 ja oli avoimet myös ei-asukkaille. Me mentiin altaalle klo 13 aikaan. Kauheasti ei ollut ihmisiä, mutta musiikki pauhasi todella kovaa, vaikka altaassa oli muutama lapsikin.

Päivän kuluessa tuli lisää ihmisiä, myös paljon sotilaita USAn laivastotukihohdasta (taidan kyllä olla jonkinlainen sotilasmagneetti, Bermudalla biletettiin NATO-laivaston kanssa)!

Mekin siirryttiin jossain vaiheessa allasbaariin varjoon, tanssittiin vedessä ja DJ kannusti ihmisiä shottailemaan tequilaa, soittamalla Tequila-laulua, jonka aikana shotit maksoivat vain 2€.

Paikalla ei ollut hengenpelastajaa, ja juuri kun oltiin lähdössä altaalta kaatui nuori merimies altaan portaissa ja sai kunnolla vuotavat haavat otsaan ja nenään. Henkilökunta toi ensiapupakkauksen, jossa oli vain tavallisia laastareita, ei perhoslaastaria tai steristrippejä. Sanoin pojalle että pitäisi käydä sairaalassa, mutta poika ei suostunut, vaikka sanoin että arvesta tulee ruma näillä laastareilla. Ei välittänyt, joten paikkasin hänet tavallisilla laastareilla...

Suihkun jälkeen lähdettiin britti-pubiin syömään. Ruoka oli ihan hyvää, mutta bändi aika kohtalainen. Kun tanssilattialla oli enemmän "maksullisia naisia" kuin tavallisia, päätettiin jatkaa matkaa meidän hotellin viereiseen yökerhoon.

Siellä oli parempi bändi, mutta ei kauheasti porukkaa. Jonkin ajan kuluttua siirryttiin meidän hotellin yökerhoon. Siellä oli todella paljon porukkaa, pääasiassa miehiä. Ei me sielläkään kovin kauan viihdytty, kun sänky rupesi jo kutsumaan.

Lauantaina lähdettiin aamupalan jälkeen souqille (basaari-alue) kävelemään ja kiertelemään.

Sitten otettiin taksi rannalle, ja käveltiin rantaviivaa jonkin aikaan. Lämpötila oli vähän yli 30c, ja tuuli kivasti, mutta hiki tuli silti, Bahrainin ilma on selvästi Riadia kosteampaa. Käytiin rantaravintolassa drinksuilla ja vielä hotellillakin yksillä ennen kotiinlähtöä.

Tällä kertaa tilattiin hotellin kautta taksi rajan ylitykseen. Lähdettiin hotellilta klo 16 aikaan, rajalla oli aika ruuhkaista ja ylitykseen meni tunti.

Kaikki autot tarkistetaan Saudien puolella (ettei ole alkoholia/sianlihaa), mutta melko päällisinpuolin meidänkin auto tarkastettiin.

Hassan odotteli meitä McDonaldsilla, haettiin juomat/jäätelöt ja lähdettiin ajamaan kohti Riadia. Me oltiin todella väsyneitä, mutta juteltiin alkumatka ja popitettiin musiikkia loppumatka. Kotona oltiin klo 22.30 aikaan.

Viikonloppu oli siis todella mahtava ja seuraavat reissut Bahrainiin on jo suunnitteilla. Ja ensi viikonloppuna on vuorossa Qatar. Voi tätä elämää, taidan kyllä elää mun parasta aikaa juuri nyt!

1. Mielenkiintoista luettavaa! :) Ilmeisesti bahrainilaiset yleisesti on aika rikasta kansaa ja elämäkin sitten sen mukaista. Millainen hintataso bahrainissa yleisesti ottaen on? Ja kuinka "vapaamielinen" paikka se oikeastaan on, jos osaat yhtään enempää kuvailla? :D

1. Hmm, vain vajaat puolet Bahrainilaisista on Bahrainilaisia, loput ovat vierastyöläisiä. Varmasti osa Bahrainilaisista on varakkaita ja myös monet vierastyöläiset, mutta on siellä myös paljon köyhiäkin.
      Bahrainin hintataso on Saudeja kalliimpi, mutta en kyllä kauheasti seurannut hintoja, joten en ole varma paljonko.
      No, ei se niin vapaa ole kuin joku ei-muslimimaa, mutta siis vapaamielisempi kuin monet muut niin uskonnon kuin esim alkoholin suhteen. Alkoholia ei kyllä Bahrainistakaan saa ruokakaupasta (kuten ei Dubaista eikä vissiin Egyptistäkään), mutta siellä on kuulemma yksi liike josta voi käydä ostamassa. Qatarissa alkoholia saa vain hotellien baareista, ei edes lentokentältä kuten esim Dubaissa.

2. Kiitos taas mielenkiintoisesta matkakertomuksesta.
    Matkailu avartaa.

3. Olipas taas hieno reissu! Ja tuo sähkönsininen on kyllä sinun värisi.

Mietin tässä, että minkä hintaista siellä on kauneushoidot? Siis ihohoidot jne. Mistähän tuokin nyt tuli mieleen :).

1. Kiitos, sininen (ja varsinkin turkoosi) on mun lempiväri!

Jaa-a, en kyllä tiedä kun en ole täällä käynyt, kampaajallakin käyn Suomessa. Mutta kyllä ne varmaan täällä halvempia on.

4. Kiitos matkajutusta, oli mielenkiintoista kuulla Bahrainista!

5. Siis ei vitsi taas mitä tarinaa! Amerikkalaisia taksintarjoajia, sotilaita ja perhoslaastareita sekä joku ihan täysin random asuntonäyttö! Mä kuvittelin eläväni aika kiinnostavaa elämää mutta eihän tää ole mitään suhun verrattuna. :D Miten sinne pääsee kylään, mäkin haluun...

1. Heh, no välillä mulle sattuu ja tapahtuu, mutta kyllä mun elämä on viimeiset pari vuotta ollut niin tasapaksua että hyvä vaan että joskus on jotain erikoistskin ;-) Töihin vain tänne, niin tänne pääsee!