18.1.2014

Dubain reissu

Joka kerta kun olen ollut Saudeissa töissä, olen myös käynyt Dubaissa lomalla. Tämä oli siis kolmas kerta siellä. Edellinen Dubai-postaus löytyy täältä.

Ensimmäisen kerran olin Dubaissa vuonna 2002, ja siitä kaupunki on kasvanut ja muuttunut todella paljon. Vuonna 1990 kaupungissa oli vain yksi pilvenpiirtäjä, nykyään kuulemma 400. Dubaissa sijaitsee myös tämänhetkinen maailman korkein rakennus, Burj Khalifa.

Lähdettiin Suvin kanssa lentokentälle sunnuntai-aamuna, samaan aikaan kuin muut lähti töihin :-) Iloisena yllätyksenä Riadin lentokenttä oli myös muuttunut; muutaman kahvilan lisäksi kentälle oli vihdoin tullut myös muutamia kauppoja!

Lento Riadista Dubaihin kesti vain n puolitoista tuntia. Lentokentällä ostettiin ensin pari pulloa viiniä hotellille, Dubaissa saa alkoholia hotellien ravintoloista ja yhdeltä baarialueelta, mutta tavallisista ravintoloista ja kaupoista sitä ei saa. Sitten otettiin taksi meidän viiden tähden hotellialueelle. Matkalla näkyi paljon pilvenpiirtäjiä.

Meidän hotelli oli Jebel Ali Palm Court Resort and Spa, joka sijaitsi reilun puolen tunnin matkan päässä lentokentältä.

Hotellialueella oli myös iso ja tylsä rantahotelli ja golfkenttä, mutta meidän "hotelli" oli pieniä kaksikerroksisia sviittejä.

Golfkärry-kyydillä hotellihuoneelle
Meidän huone oli iso ja upea. Saatiin myös ilmainen viinipullo, suklaa-rasia ja hedelmiä.

Huoneen ilmastointi oli täysillä, ja se oli jääkylmä. Onneksi aamutakki ja lasi punaviiniä lämmitti.
Hotellialueella oli myös hevostalli, luomupuutarha, riikinkukkoja ja papukaijoja.

Siellä oli myös neljä erillaista uima-allasta ja iso hiekkaranta. Koska nyt oli off-season, lämpötilat olivat n 18-23c, ja välillä satoi, niin tilaa oli ihan riittävästi.

Ensimmäisenä päivänä syötiin samantien herkullinen buffet-lounas hotellin ravintolassa ja vain rentouduttiin. Käytiin tutustumassa hotellialueeseen ja illalla tilattiin ruokaa room-servicestä.

Lomalla!
Rantahotelli
Tammikuussa Dubaissa on shopping-festivaali, kaupoissa on paljon alennusmyyntejä, ja niin mekin suunnattiin maanantaina ja tiistaina ostoksille. Hotellilta on ilmainen bussikuljetus muutaman kerran päivässä eri ostoskeskuksiin.

Dubai Mall on maailman suurin ostoskeskus. Siellä on mm luistinrata ja "merimaailma"
Maanantaina käytiin Mall of the Emiratesissa, jossa on mm laskettelukeskus sisätiloissa. Ostoskeskuksessa oli luksuskaupat, kuten Luis Vuitton ja Gucci, vierivieressä taviskauppojen kanssa.

Dubaissa kauppoja ei suljettu rukousten ajaksi. Rukouskutsut kyllä kuului, ja tämmöisillä valotauluilla ilmoitettiin myös.
Tiistaina oli vuorossa Dubai Mall ja Burj Khalifa, joka sijaitsee ihan Dubai Mallin vieressä. Me oltiin varattu etukäteen liput tietylle kellonajalle Burj Khalifaan netistä, oli halvempaa. Jonkinverran jouduttiin toki jonottamaan vaikka liput olikin.

Pieni pettymys oli, että vaikka torni on 829,8m korkea, sijaitsi näköalapaikka 124 kerroksessa, joka on "vain" 452 m korkeudessa. Hissi on joka tapauksessa maailman nopein, se liikkuu kolme kerrosta sekunnissa, ja tuonne näköalatasanteelle matka kesti n 1 min. Korvat menivät tietysti lukkoon monta kertaa, vaikka purkkaa pureskeltiinkin.

Päivä oli utuinen, mutta näkymät olivat huikeat!

Keskiviikkona otettiin aurinkoa, ja käytiin kokovartalohierronnassa hotellin spassa. Ihanan nautinnollista.

Illalla käytiin vielä lähimmässä ostoskeskuksessa, Ibn Battuta Mallissa. Sitten olikin shoppailukiintiö kyllä täynnä. Tuli kyllä ostettua paljon tärkeitäkin juttuja, mitä täältä ei saa, ja koska täällä ei ole sovituskoppeja naisille kuin vain yhden ostoskeskuksen yhdessä kerroksessa, niin esimerksiksi rintaliivejä tuli ostettua jonkinverran :-)

Ibn Battuta Mallin kattoa ja Starbucks
Torstaina otettiin taas vain aurinkoa ja syötiin lounas hotellin pubissa. Käytiin myös päähieronnassa spassa, sekin (tai jalkahieronta) kuului hotellin hintaan. Illalla syötiin sitten aivan mahtavaa sushia yhdessä hotellin ravintoloista. Sen jälkeen mentiin vielä Happy Hourille rantahotellin 7-kerroksen baariin, pitihän mun saada yksi mansikka-margarita. Ja se olikin valtava!

Perjantaina meidän check-out olisi ollut jo kello 12, mutta koska lento oli vasta illalla, saatiin me se pidennettyä klo 15 asti. Saatiin siis vielä ottaa muutama tunti aurinkoa :-)

Oltiin niin ajoissa lentokentällä, ettei check-in ollut vielä auki. Viihdytettiin sitten itseämme katselemalla ihmisä jotka jonottivat Kievin lennolle. Osa oli pukeutunut ihan normaalisti, mutta monella oli kimaltelevat "bilepaidat" päällä, oli kotelohameita ja piikkikorkoja. Todella mukavat lentovaatteet...

Kentällä käytiin vielä syömässä ja ostettiin muutamat juorulehdet, täällä kun kaikki lehdet on sensuroitu. Vähäpukeiset naiset kun on mustattu ja jopa sivujakin on revitty irti...

Kun juuri oli laskeuduttu Riadin kentälle, ja kone oli vielä kovassa vauhdissa, nousi muutama saudi-nuorukainen ylös, ja alkoi ottaa tavaroita käsimatkatavara-lokeroista. Lentoemäntä yritti saada poikia istumaan, mutta turhaan. Tämä on siis näillä lennoilla hyvin tavallista. Myös se, että puhelimet soi tai niihin puhutaan, kun ollaan nousussa/laskussa. Ihme idiootti kansaa... Onneksi ennen lentoa luetaan aina joku Muhammedin matkarukous ;-)

Kentällä meidät, ja yksi länsimaalainen pariskunta, otettiin lyhyempään passijonoon, ja päästiin nopeasti läpi. Matkalaukkuja saatiinkiin sitten odottaa jonkonaikaan, yhdet rattaat nimittäin jäi hihnalle jumiin, ja siinä sitten meni aikaa.

Kun oltiin saatu matkalaukut, piti vielä mennä läpivalaisun läpi. Kaikki laukut läpivalaistaan ennen kentältä poistumista. Sinne oli ihan kauhea jono, suurin osa oli jotain pakistanilaisia tai vastaavia. Yksi "laukunkantomies" tuli sitten ja kysyi tarvitaanko apua. Otettiin apu, mies otti meidän laukut ja kiilasi lähes koko jonon ohi, me seurattiin perässä, ja päästiin nopeasti läpivalaisun läpi. Hän vei meidän laukut taksille asti, tämä palvelu maksoi n 2€/hlö.

1. Hienoja kuvia, kuulostaa oikein onnistuneelta ja rentouttavalta lomalta! Ja toi mieletön mansikka-margarita... Kyllä maistuis :-) Dubai pitää kyllä vielä kokea tässä elämässä!

1. Kiitos, sitä se reissu kyllä toodellakin oli! Ja suosittelen Dubaita, ehdottomasti :-)

2. Mahtavia kuvia! Innostaa vielä entisestään enemmän käymään Dubaissa! Xx heidi

1. Kiitti! Mä haluun sit mukaan, tuntuu et mä haluaisin heti sinne uudestaan, ja se on niin lähelläkin :-)

3. Ja eikun takaisin "suolakaivoksille". ; )

1. Jep, ja 4x 12h vuorot tällä viikolla...

4. Kuulosti aika täydelliseltä lomalta!! Täytyy kyllä ihmetellä näitä joitain sauditouhuja...!:)

1. Oli kyllä ihana loma, ja teki tehtävänsä! Joo, mulla on suunnitteilla postaus näistä hulluista ja ihmeellisistä sauditouhuista ;-)

5. Nauroin ääneen tuolle kuvaukselle törppöjen käyttäytymisestä lentokoneessa sekä Muhammedin matkarukouksesta. :D Mikäs siinä navigointilaitteiden kanssa, kyllä rukous suojelee niitä häiriöiltä!

Riippuuko tossa Dubai Mall -kuvassa oikeasti ihmiset pää alaspäin vai mikä toi on?

1. :-D

Eikun se on "vesiputous" ja ne "ihmiset" on hopeanvärisiä "patsaita". Olipas vaikea selittää... :-)