13.12.2013

Tää byrokratia...

Edelleenkään mulla ei ole oleskelulupaa, eli iqamaa, eikä siis myöskään pankkitiliä. Miksi? Koska tämä hitsin sairaanhoitajarekisteröiminen kestää ikuisuuden...

Ylipäätänsä prosessi on täysin naurettava. Ei varmasti missään muussa maassa saa aloittaa työntekoa (missä rekisteröinti pakollinen) jo ennenkuin rekisteröinti on valmis. Täällä saa.

Kieltokylttejä meidän ulko-ovella
Ensin ongelmana oli mun todistus. Se oli "erillainen". No, en mä sille mitään voi, se on se todistus minkä olen saanut. Sitä sitten ihmeteltiin vaikka kuinka kauan, piti mm selvittää että sairaanhoito-opistoa ei ole enään olemassa, se on nykyään eri paikassa sijaitseva ja eri nimen omaava ammattikorkeakoulu.


Sitten yksi kaksi päätettiin että koska olen ollut täällä jo kerran ennenkin rekisteröityneenä, pitikin mun täyttää "uudelleenrekisteröinti"-kaavake. Johon tuli ihan samat tiedot kun "ensirekisteröinti"-kaavakkeeseen, paitsi että tähän olisi pätänyt lisätä vielä "opintopisteet" (CME joita tarvitaan uudelleenreksiteröintiä varten, niitä saa koulutuksista). Niitähän mulla ei ole, kun en ole ollut maassa, joten jätin tyhjäksi.

Ei siis miehiä! Tuliko selväksi?!

Kun vein uuden hakemuksen maanantaina sairaalassa sijaitsevaan toimistoon, sanottiin mulle että torstaina kello 14.00-14.30 välisenä aikana reksisteröinti oli valmis. Menin siis sinne eilen, toki epäileväisenä, ja erittäin huonosti englantia puhuva saudivirkamies, kun vihdoin löysi mun hakemuksen, selitti että tarvitsen kopion passin sivusta, jossa on viisumi ja maahantuloleima... Ei ollut voinut soittaa että tämä puuttui!

Huoh, siis kotiin hakemaan (3 min kävelymatka onneksi!) passia. Ottivat sivusta kopion ja sanoivat että NYT hakemus lähtee rekisteröintiviranomaisille. Eli, kestää ainakin viikon ennenkuin saan rekisteröinnin. Tästä olin jo niin tuohtunut ja pottuuntunut, että lähdin suoraan kotiin, vaikka töitäkin olisi vielä ollut 45 min. Hah!

Eli, jos ei ole sinkku, mutta asuu täällä, saako silti käyttää allasta...? 
Sitten kun vihdoin saan reksiteröinnin, menee vielä vähintään 10 päivää että saan iqaman. Ei tässä siis muuten mitään, mutta kun ollaan lähdössä sinne Dubaihin reilun 4 viikon kuluttua. Ja sinne pitää olla iqama. Ärsyttää myös, kun ei saa rahaa siirrettyä Suomen tilille. Kun olisi sielläkin niitä laskuja maksettavana...

Mutta, positiivistakin löytyy. Nimittäin, näyttää siltä, ettei meidän suomalaisten tarvitsekkaan enää tehdä sitä sairaanhoidon tenttiä, jotka aasialaiset (paitsi malesialaiset), lähi-itäläiset, afrikkalaiset ja itä-eurooppalaiset joutuvat tekemään. Huh!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti