30.12.2013

Iqama ja pankkitili!

Nyt mulla on vihdoin pankkitili ja sain rahaa siirrettyä Suomeen! Eikä siihen mennyt kuin pari tuntia, josta puolisen tuntia oli rukousaikaa...

Eilen sain siis mun iqaman, ja saman tien anoin exit/re-entry-viisumia. Tänään sain tekstiviestin, että viisumin pitäisi olla valmis kolmessa arkipäivässä. Eli varmaan ensi sunnuntaina käyn kyselemässä passiani. Viikonloppuna tarvitsen iqamaa, kun ollaan menossa yhdelle suljetulle asuinalueelle iltaa viettämään.

Iqama. Kuva on otettu lentokentällä, keskellä yötä, maahan saapuessa, ja on todella kamala. Onneksi kaikilla muilla vaikuttaa olevan aivan yhtä kamala kuva...
Yksi viisumi maksaa n 40€, mutta mulla on tarkoituksena anoa seuraavaksi multiple exit/re-entry-viisumia. Se on voimassa 6kk ja maksaa 100€, joten jo kolmella reissulla se kannattaa.

Meillä oli onneksi hiljainen päivä tänään, meidän uron hommat oli tehty klo 14 mennessä, ja lähdin sitten pankkiin, joka sijaitsee sairaalan alueella. Siellä ei onneksi ollut juuri silloin kauheesti jonoa ja pääsin melkein heti tiskille.

Ensin yhdellä tiskillä yksi mies täytti koneelle mun tietoja ja avasi tilin. Pari kertaa joku toinen mies tuli näpyttelemään jotain tän miehen koneelle. Kun tili oli avattu, mun piti mennä asiakaspalvelutiskille, jossa sain pankkikortin, johon sain itse valita koodin. Näin oli muistaakseni Ruotsissakin (tai sitten joku muu maa missä olen ollut töissä...), mun mielestä paljon fiksumpaa.

Sitten piti vielä mennä pankkivirkailijoiden tiskien taakse supervisorin luo, joka aktivoi pankkikortin.Tähän kaikkeen meni puolisen tuntia.


Tänään sattui myös olemaan palkkapäivä, joten seuraavaksi menin hakemaan shekin palkkatoimistosta. Sinne jonotin ehkä noin 10 min. Mun edellä ollut ihminen sanoi vain id-numeronsa, hänellä ei ollut id-lätkää mukana, mutta sai silti shekkinsä... Annoin myös palkkatoimistolle mun tilin tiedot, seuraavan palkan pitäisi sitten jo tulla tilille.

Sitten olin taas valmis palaamaan pankkiin, mutta oli siis rukousaika, joten piti odotella puolisen tuntia. Nyt pankin ulkopuolelle kerääntyi todella paljon porukkaa. Pankissa jouduin odottamaan parikymmentä minuuttia mun vuoroa.

Ensimmäinen virkailija siirsi rahat shekiltä mun tilille, mutta ei voinut tehdä siirtoa ulkomaille. Mun ei sentään tarvinnut ottaa uutta numeroa, vaan menin odottamaan toisen virkailijan luo, että edellinen asiakas olisi valmis. Sain sitten rahat siirrettyä Suomen tilille. Parikymmentä minuuttia meni näiden kahden virkailijan luona.

Niin, ja mun edellinen palkkashekki on vielä mulla kotona. Elelen siis edelleen ensimmäisellä palkalla!


10 kommenttia:

  1. Kuulostaa aika työläältä touhulta, mutta nyt mahtaa olla hyvä fiilis kun saa tollasen ison käytönnön asian hoidettua :). Miten muuten sielläpäin maailmaa juhlitaan uuttavuotta, onko yhtä rakettien räiskettä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei juhlita, kun täällä on käytössä islamilainen "hijra" kalenteri, ja sen mukaan vuosi vaihtui jo pari kuukautta sitten. Täysin huomaamattomasti. Dubaissa taas tulee kuulemma olemaan jotkut mega-ilotulitukset...

      Poista
    2. Aaah, taas olen vähän sivistyneempi :-) Hyvää Uuttavuotta joka tapauksessa!

      Poista
  2. Jei, vihdoin pankkitili! Ei oo kyllä helpoksi tehty siellä tätä byrokratiaa.. Täytyy aina muistutella itselle täällä kun kiristää hammasta pankissa tms, että voisi olla vieläkin huonommin asiat ja voisin kärsiä esim. saudibyrokratiasta. Huhhuh.
    Nyt sitten vaan ilolla reissaamaan! :)

    VastaaPoista
  3. Aika jännää, että siellä kaiken voi hoitaa vaan tuolleen pankin tiskillä. Täa¨llä on pankit niin vähän aikaa päivästä auki, ettei sinne ikinä ehtisi tavallinen työssäkävijä. Niinpä kaikki asiat selvitetään sähköpostitse tai puhelimessa ja esim pankkikortit tulevat postissa ja seuraavassa kirjeessä tulee sitten pin koodi. Voiko tämmöinen olla edes turvallista olen miettinyt...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noin se toimii Suomessakin että tulevat postissa. Mun mielestä kylläkin ihan kätevää siellä, ettei tartte mennä sinne pankkiin. Turvallisuudesta en sitten tiedä...

      Poista
  4. Kuulostaapas hankalalta ja aikaavievältä. Oletko nyt sitten saanut kaikki tarvittavat paperityöt valmiiksi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Periaatteessa kyllä, paitsi että se sairaanhoitaja-lupa on vasta tilapäinen, ja jotain muka puuttu hakemuksesta, mutta ajattelin "unohtaa" koko asian, kunnes ottavat yhteyttä ;-)

      Poista