15.11.2013

Helpottunut olo

Meidän koti, eli E-kompleksi

Ensimmäinen viikko urologiassa vierähti nopeasti. Muutenkin elämä tuntuu taas paljon positiivisemmalta, eikä ajatus kahdesta vuodesta täällä tunnu enää ollenkaan niin vaikealta, kuin viikko-pari sitten!

Sunnuntai-aamuna mun nimeä ei löytynyt sijoitustaululta. Menin sitten urologian tiiminvetäjän, Fadin, luokse ja kysyin tietääkö hän että nyt sitten aloitin urologiassa. No ei tiennyt. Mutta Fadi sanoi, että voin mennä saliin, jossa Moustafa on.

Myöhemmin päivällä kysyin Fadilta, kenestä tulee mun perehdyttäjä, ja hän sanoi että "no Moustafasta". Kysyin Moustafalta Fadin lähdettyä, että tiesikö hän siitä, ja vastaus oli taas ei. Hyvin täällä kommunikaatio pelaa siis ;-)

Moustafa on siis 28-v libanonilainen, joka oli se joka antoi mulle Quality Dayn aikan "sysäyksen" pyytää siirtoa urologiaan. Moustafa on todella mukava ja hyvä perhedyttäjä, osaa asiansa ja on innostunut. Olen siis enemmän kuin tyytyväinen.


Muutenkin urologia tuntui heti tutulta, vaikka suurin osa asioista tehdäänkin ihan erillailla kuin Suomessa. Heti osasin tarttua hommiin erillailla kuin korvasalissa. Maanantainakin, kun yksi (josta tulikin sitten sen päivän ainoa) leikkaus meni todella pieleen, ja lopputulos oli pahin mahdollinen, niin jälkeenpäin tuntui että olin silloinkin, sen leikkauksen aikana, enemmän tiennyt mitä tehdä ja miten toimia, kuin korvasalissa ihan tavallisen leikkauksen aikana...

Olen ollut urologiassa toistaiseksi mukana vain yhdessä leikkauksessa steriilinä, ja mun osuus siinä oli ottaa plastikkakirurgin kanssa suusta limakalvoa siirrännäiseksi virtsaputkeen. Toinen tiimi hääräsi siis siellä alapäässä. Plastikkakirurgilla ei ollut assistenttia, ja kehuikin kovin mun assisteeraustaitoja. Tuntui hyvältä saada kehuja, kun pari edellistä viikkoa on tuntenut itsensä täysin osaamattomaksi ja tyhmäksi...

Normaalissa maailmassahan olisin varmasti pärjännyt ihan hyvin korvasalissa, siellä olisi saanut rauhassa opetella asioita, mutta, kun täällä pitää kaikki (ja varsinkin siellä korvasalissa) tehdä niin käsittämättöman nopeasti ja hätäisesti, eikä saa opetella yhtä asiaa kerralla, niin vähemmästäkin tulee epäonnistunut olo. Mun korva-nenä-kurkku kokemus on siis hyvin vähäistä, ja hyvin monen vuoden takaista.

Oli siellä korvasalissa positiivistakin, siellä oli todella mukavia hoitajia, ja parin-kolmen kanssa olin ehtinyt tulla aika läheiseksikin. Vaikeat ajat yhdistää ;-) Onnkeksi korva- ja uronsalit ovatkin ihan vierekkäin, joten vaikka osasto on valtava, näen näitä korvahoitajia silti joka päivä, ja lounastankin aina heidän kanssa, jos joku on samaan aikaan syömässä. Niin, ja on urologiassakin onneksi ihan mukavat hoitajat!



Lomiakin saan hyvin urologiassa. Tammikuussa mennään Suvin kanssa viideksi yöksi Dubaihin luksushotelliin. Maaliskuussa tulen kahdeksi viikoksi Suomeen, kesällä luultavasti neljäksi viikoksi (Ramadanin ajaksi!!!). Olin varannut kolme viikkoa, mutta laskin mun lomapäiviä, ja niitä on niin paljon, että lisään vielä viikon. Toukokuussa lähden, luultavasti yksin, pyöreitä synttäreitä "pakoon" hemmottelu-viikonlopuksi luksus spa-hotelliin Bahrainiin.

Jossain vaiheessa syksyä voisin pitää viikon loman, ja sitten olen laittanut toiveen että pääsisin jouluksi Suomeen. Toistaiseksi olen toinen joka on laittanut, ja kaksi saa kerralla olla, joten jollei joku kauemmin ollut päätäkin sitten että haluaa lomalle silloin, niin varmaan pääsen. Onneksi melkein puolet meidän tiimistä on muslimeja, ja Fadilla on periaate että kristityt pääsee jouluna ja muslimit Eidien aikana lomille. Hyvä niin.

8 kommenttia:

  1. Harmi, ettei maaliskuussa nähdä Dubaissa, mutta kenties sitten suomessa :)
    Kiva kuulla, että siellä tuntuu jo positiivisemmalta ja ihania hemmottelulomia tiedossa. Mukavaa viikonloppua ja terkut muutenkin täältä tihkusateisesta ja pimeästä suomesta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, mutta ehdottomasti Suomessa, jollette siis ole silloin Dubaissa. Mä oon Suomessa 13.3-28.3.
      Kiitos, ja mukavaa viikonloppua sinnekin!

      Poista
  2. Hyva etta paasit vaihtamaan ryhmaa ja homma tuntuu kivemmalta, sulla on paljon mukavia lomia odotettavana!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, ei täällä jaksaisi olla, ellei noita lomia olisi niin ruhtinaallisesti :-)

      Poista
  3. Kiva lukea että viihdyt hyvin siellä urologian parissa, kuulostaa kivalta työpaikalta (varsinkin edelliseen verrattuna). Tosissaan pitkät lomat varmasti motivoivat työssä jaksamiseen ja se on aina parasta kun tietää että reissu tulossa :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todellakin! Varsinkin tässä maassa tulee ihan hulluksi, jollei pääse säännöllisin väliajoin vapauteen ;-)

      Poista
  4. Hyvä, että pääsit vaihtamaan paikkaan, jossa viihdyt paremmin. Pitkistä lomista huolimatta on niitä työpäiviä kumminkin enemmän. Ja jos viihtyy huonosti, niin elämä on pitemmän päälle aika vaikeaa. Hyvää jatkoa sinne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Noinhan se on, ja jos ei yhtään viihdy, niin onhan se vaikea motivoida itseään jäämään tänne, kun ei ole pakko... Nyt oikein odotan että pääsen taas näkemään ja kokemaan paljon uusia ja mielenkiintoisia leikkauksia.

      Poista