9.6.2013

Matkahaaveita

Kuten niin monella muullakin, on mullakin "bucket-list", eli asioita joita haluan tehdä ja paikkoja jossa käydä, ennen kuin potkaisen tyhjää :-)

Saudeistahan mulla on tarkoitus matkustella - ja paljon! Suomessa tulen käymään noin kaksi kertaa vuodessa, mutta onneksi lomia on niin ruhtinaallisesti, että niitä riittää pariin-kolmeen muuhunkin reissuun.

Haaveilen jo ensimmäisestä matkasta; jos vaan saan lomaa (kaikkihan lomailee paljon, joten lomalistat täyttyy jo yli 6kk etukäteen), niin haluaisin lähteä helmi-maaliskuussa viikoksi Phuketiin, Kata beachille. Olen siellä ollut kerran ennenkin, nyt voisin lähteä ihan yksin, ja vain rentoutua, löhöillä, uida, syödä hyvin, käydä ihanissa hieronnoissa, ja vain nauttia, ilman mitään kiireistä "turisteeraamista".


Suomeen haluan tottakai vasta kesällä!


Saudeista lentäminen on jostain syystä suhteessa paljon kalliimpaa kuin monesta muusta paikasta, ja lentoliput Suomeen maksoikin muistaakseni reilusti yli 500€. Kerran vuodessa saa ilmaisen lipun kotiin.

Mulla on siis suunnitelmissa olla Saudeissa 3-5 vuotta, mutta jos olen jotain oppinut elämästäni näiden lähes 40-v aikana, niin ainakin sen että "never say never", eli koskaanhan ei tiedä... Mutta, matkasuunnitelmia on paljon, ja rahaahan olisi tarkoitus säästääkin, joten sen takia ainakin pitäisi jaksaa/pystyä olla siellä ainakin tuo 3v.

Haaveissa on maailmanympärimatka, jos vaikka neljän vuoden kuluttua saisi 6kk virkavapaata, tulisin Suomeen n kuukaudeksi, sitten reppumatkailisin  4-5kk, ja sitten vielä joulu Suomessa ennen paluuta aavikolle, vuodeksi tai pariksi. En kyllä tiedä onko virkavapaan saaminen enää mahdollista, viimeksi oli. Mutta, kai kaikki on neuvoteltavissa.

Maailmanympärysmatka kesälukemisena

Tässä vielä mun tämänhetkinen "bucket-lista", ei missään järjestyksessä, ja näiden lisäksi haluan tietysti käydä vielä vaikka missä:

  • Roadtrip San Francisco - Las Vegas (sisältää Los Angeles, San Diego ja Grand Canyon)
  • Rooma, Praha ja Barcelona
  • Kambodza ja Vietnam
  • Pokhara, Nepal
  • Costa Rica ja Guatemala
  • Australia ja Uusi-Seelanti
  • Havaiji ja Polynesia
  • Tansania (safari Serengetissä ja Zanzibar)
  • Peking (Kiinan muuri ja kielletty kaupunki, eli pari päivää riittää...)
  • Tokio kirsikkakukkien aikaan
  • Angel Falls-vesiputous Venezuelassa
  • Pietari ja Dubrovnik

Lisäksi halaisin myös:

  • Käydä Formula1 kilpailuissa
  • Nähdä valaita
  • Lentää helikopterilla Grand Canyonin yllä ja kuumailmapallolla Afrikassa
  • Laskea koski (white water rafting) Uudessa-Seelannissa
Eli, tekemistä, näkemistä ja kokemista riittää. Tällä hetkellä olen muuten käynyt 29 maassa. Ja pelkkiä lentokenttäkäyntejä en tietenkään laske!




11 kommenttia:

  1. Mulla tuntui Pekingissä, että viikko ei riittänyt, näkemistä nimittäin on niin paljon pelkän muurin ja Kielletyn kaupungin lisäksi. :) Esim Pekingin ooppera, iltamarkkinat, ja keisarin palatsi upeine puutarhoineen... jotka olivat upeat jopa tammikuussa!

    Me lähdetään elokuussa Las Vegasista San Franciscoon, mutta jätetään kylläkin LA ja San Diego väliin (olen kummassakin jo käynyt) ja koukataan sen sijaan vuorten ja Yosemiten kautta. Asuntoautolla tietenkin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mua ahdistaa jotenkin ajatus Kiinasta; liikaa ihmisiä, ja se miten ne huijaa siellä mm laittamalla sitä melamiiniä (vai mitä se nyt oli...) maitoon, jne. En tykännyt Intiastakaan (mutta Taj Mahalin haluaisin kyllä vielä nähdä), ja jotenkin vain luulen, etten tykkää Kiinastakaan...

      Poista
    2. Äh, lähti liian aikaisin. Mutta siis, voihan se mennä niinkin että ihastuisinkin siihen maahan :-)

      Ja ihanalta kuullostaa tuo teidän Roadtrip, odotan sitten innolla postausta!!! Yosemite olisi myös kiva kokea.

      Poista
    3. Muuttu suunnitelmat, ei lähdetäkään asuntoautolla kun eivät suostuneet vuokraamaan sellaista meille alle viikoksi. :) Mutta kerron kyllä sitten! Sulle taas heitin haasteen.

      Poista
    4. No harmi, se olisi todellakin ollut se right way to do it! Ja kiitos!

      Poista
  2. Ihania suunnitelmia. Meillä kaikilla on unelmia ja haaveita. Joillekin meistä ne jäävät haaveiksi. Minä olen saavuttanut muutamia unelmiani ja kovin monta olisi vielä jäljellä. Ainakin tuolla matkustuspuolella. Nyt olen alkanut miettimään, että olisi todella mielenkiintoista lähteä vuodeksi töihin Huippuvuorille. Siis minä, joka inhoaa talvea...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä niin, koskaan ei tiedä mistä sitä innostuu!

      Minäkin olen kyllä ollut onnekas että olen jo saanut toteuttaa monen monta matkahaavetta. Ja joskus olen haaveillut semmoisistakin "ihmeellisyyksistä" kuin digikamera ja DVD-laite :-D

      Poista
  3. Matkasuunnitelmat kuulostavat niin mielenkiintoisilta, että toivottavasti onnistuvat. Varmaan kirjoitat myös lomamatkoista Saudeissa ollessa, kirjoitathan? ;)

    VastaaPoista
  4. Kyllä mäkin buukkaisin Kiinaan pari päivää enemmän, Pekingissä oli yllättävän paljon nähtävää, vaikka se kiire, ihmispaljous ja töykeys tulikin korvista ulos viimeistään lentokentällä. Ja jos Ausseihin asti tuut, niin tiedät kyllä että Perthin on sitten paree olla listalla. :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ok, ehkä se on sitten niin :-)

      Ja selvä, Perth on sitten myös listalla!

      Poista