5.2.2013

Leivoin, ja onnistuin!

Kuten olen useasti kertonut, tykkään ruoanlaitosta, mutta leipominen ei ole mun juttu.

Viimeisen parin vuoden aikana olen silti jonkinverran leiponut, joskus paremmalla ja joskus huonommalla menestyksellä.

Kun mulla oli niitä vieraita lauantaina päätin, osittain sen autottomuuden vuoksi, kokeilla patonkien leipomista. Googlasin sanoilla "helppo patonki" tai jotain vastaavaa. Löysin tämän reseptin.

Koska kommenteissa kehuttiin reseptin helppoutta, uskalsin leipoa elämäni ensimmäiset patongit, vieraille.

Niistä tuli ihan ok, paras oli se, jossa oli eniten jauhoja. Olisi vain pitänyt uskaltaa pitää vähän kauemmin uunissa, mulla ne oli 10 min. Aion kyllä tehdä näitä uudestaan, mutta  täysjyväjauhoilla, ja kokeilemalla voiko osan jauhoista vaihtaa ruisleseihin, jotta olisivat vähän terveellisempiä.


Vieraiden ruokamieltymysten vuoksi tein spagettia ja jauhelihakastiketta. Viime kesästä lähtien olen tehnyt bologneseni soijarouheesta. Alussa en oikein osannut maustaa soijarouhetta kunnolla, mutta nyt kun olen sen oppinut (mm liotan rouheita ensin tomaattimehussa) niin tykkään todellakin tehdä siitä ruokaa. Ja lauantain perusteella täytyy sanoa että eipä mun tarvitse enää tehdä sitä jauhelihasta...

Sunnuntaina piti tehdä kanaruokaa, mutta ei vaan tehnyt mieli lihaa launatain jälkeen, ja teinkin tonnikalasalaattia. Pahoin pelkään pian muuttuvani, ihan vahingossa, kasvissyöjäksi ;-)






9 kommenttia:

  1. Mäkin pikkuhiljaa viimeisen parin vuoden aikana olen lipsunut yhä enemmän kasvissyönnin suuntaan, juuri tuolla tavalla, että lihaa ei tee mieli. :) Täällä asuessa sitten tullut siihen jonkin verran takapakkia...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muutama vuosi sitten vielä sanoin ettei musta ikinä tulis kasvissyöjää. No, ei kyllä taidakkaan tulla niin kauan kun rakastan joulukinkkua (muuten en sianlihaa sitten syökkään), mutta osa-aikainen kyllä ;-)

      Poista
  2. Niin se kävi minullekin; ensin lakkasi maistumasta punainen liha, sitten liha ylipäänsä. Välillä meinasi jäädä kananmunatkin pois ruokavaliosta, mutta ei sentään.

    Ja miksi lihaa pitäisi sitten syödä, jos ei se maistu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on! Mä kyllä yleensä tykkään kanasta, joten sitä, ja kalaa, haluan kyllä ainakin toistaiseksi syödä. Mutta tuntuu kyllä hyvältä vähentää reilusti lihansyöntiä.

      Poista
  3. Minä olen ollut kasvissyöjä yli 30v eikä minulla koskaan tee mieli lihaa. En syö punaista enkä valkoista lihaa, mutta kananmunia kyllä. Ja kalaa.

    Noita patonkeja voisin minäkin kokeilla leipoa.

    VastaaPoista
  4. Suosittelen!

    Se on kyllä hyvä kun olet noin kauan jo ollut kasvissyöjänä. Ehkä minäkin vielä joskus. We'll see...

    VastaaPoista
  5. Eihän ihminen, joka syö kalaa, ole kasvissyöjä! ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ei ole, jos saivarrellaan :-) Mutta monihan syö kalaa vaikkei muuta lihaa syökkään.

      Poista
    2. Niin, minusta se ei ole saivartelua. En ole koskaan ymmärtänyt sanontaa "olen kasvissyöjä, syön vain kasvisruokaa ja kalaa". Siinä on selkeä ristiriita.

      Poista