17.11.2012

Pikavisiitti Strasbourgiin

Reissu oli kyllä aivan liian lyhyt ja intensiivinen, enkä kyllä lähtisi toista kertaa. Onneksi olin jo käynyt Strasbourgissa tammikuussa, muuten olisi kyllä harmittanut kun ei mitään ehtinyt nähdä.

Lensin sunnuntaina Amsterdamin kautta, ja olin perillä hotellilla klo 18.15. Hotelli oli sama, aivan ihana, kuin viimeksikin. Muu porukka (3 suomalaista robottihoitajaa ja edustaja) oli jo lentänyt aamulla (HUS oli varannut minulle nämä liput), ja odottivat minua hotellin aulassa, kaupunkikierroksensa jälkeen.

Kävin äkkiä viemässä kamat huoneeseen ja lähdettiin syömään. Päädyttiin samaan pikku ravintolaan jossa oltiin viimeksikin. Viimeksi söin "coq au vin", eli kukkoa viinissä, joka oli tehty valkoviiniin punaviinin sijaan, ja oli aika mauton. Ravintola ei siis todellakaan tarjonnut mitään mahtavaa ranskalaista gourmet-ruokaa, vaan paikallista (Alsace), saksalaistyyppistä, tyyliin possua ja sauerkrautia (hapankaalia).

Kalaruuat eivät inspiroineet, ja ainoa kasvisruoka oli tyyliin perunaa ja creme fraichea tai vastaava. Ihan niin seikkailunhaluinen en ollut että olisin valinnut vasikan kieltä, ja pihvi taas oli liian tylsä. Joten valitsin possua, perunasalaattia ja sauerkrautia.

Vaikka en lämpmästä possunlihasta oikein edes välitä. Possu oli ilmeisesti keitetty ja aika mautonta. Olisi varmaan maistunut paremmalta kylmänä. Olut oli onneksi hyvää :-)

Ja creme brulee-jälkiruoka aivan mahtava! Mutta, mikään ruokaelämys matka ei todellakaan ollut. Jos olisin maksanut ruuan itse olisin ollut pettynyt. Paitsi että silloin olisin varmaan valinnut sen tylsän pihvin.

Aamulla syötiin joka tapauksessa todella hyvä ja iso aamupala hotellilla (tietysti mm patonkia ja juustoja, croissantia ja nutellaa), ja käveltiin kurssikeskukseen. Ensin ajattelin olla ottamatta valokuvia, kun viimeksi kuvasin niin paljon, ja vain keskittyä ihailemaan kaupunkia, mutta aika pian kaivoinkin kameran esille...

Robottikurssi oli ihan ok. Meidän suomalaisten lisäksi kurssilla oli myös ruotsalainen, tsekki ja kourallinen saksalaisia ja itävaltalaisia. Aamupäivällä oli luentoja ja sitten lounas. Ruoka, "leikkelelautanen", oli ihan ok. Iltapäivällä oli sitten harjoittelua. Hyvä, ja tärkeä, osuus oli "troubleshooting", eli ohjaajat tekivät eri juttuja jotta kone ei toiminut, ja meidän piti löytää syy. Mutta osa olikin sitten aivan turhaa, mm miten robotti puetaan steriilisti... Sitähän me oltiin jo tehty vuosi-pari... Mutta, kuulemma koska mm englantilaisilla ja ranskalaisilla on ihan eri steriilikäsitys kuin meillä, täytyy heille sitä aina opettaa. Vaikkei nyt ryhmässä yhtään ollutkaan.

Lento takaisin oli klo 18.30, Amsterdamin kautta taas, jossa oli vain 40 min vaihto. Kaksi suomalaista, ja ruotsalainen, jonka vieressä istuin, oli samalla lennolla. Lento oli 10 min myöhässä, mutta juoksemalla ehdittiin Helsingin koneeseen, ja yksi mies tuli vielä meidän jälkeenkin. Kotona olin klo 00.30. Seuraavana päivänä onneksi iltavuoro (10.30-), mutta ihan älyttömän kiireinen vuoro, ja ylitöitäkin tuli. Huoh.

Roboilua töissä viime viikolla

1. Harmi ettet päässyt nauttimaan enempää matkasta. Mutta ihania taloja siellä.

2. Joo, olisi pitänyt lähteä jo lauantaina, jos olisin sen tajunnut ajoissa... Talot olivat todellakin ihania!