12.8.2012

Loma osa 4 - Naantali

Loman viimeisellä viikolla ystäväni Julie tuli Englannista käymään.

Tultiin mökiltä sunnuntai iltana, jolloin alkoi maanantaihin jatkuva tavaroiden purku, pyykinpesu ja pakkausrumba.

Maanantaina mun piti käydä kaupassa. Käynnistin auton, aloin peruuttaa samalla rattia kääntäen, ja kuului, tai tuntui (en enää muista), naps. Eikä ratti enää kääntynyt. Olin silti peruuttanut sen verran, että auton alta paljastui kuollut ROTTA!

Rotta oli ilmeisesti asunut mun moottorin päällä, katsastuksessa moottorin päältä löytyi ihme kasa lehtiä ja jotain kangasta, ihmeteltiin sitä hetken katsastajan kanssa... Mä kyllä ajan autoa 1-2 kertaa viikossa, että en kyllä tiedä mitä se rotta oikein ajatteli ;-)

Soitin isälle, joka sattui olemaan naapurinsa kanssa ihan lähellä. Onneksi saivat ohjaustehostimen hihnan paikoilleen, olin vähän paniikissa että miten meidän Naantalin reissun käy.

Illalla hain Julien kentältä. Tuliaisiksi sain Pimmsiä, juomaa jota juodaan mm Wimbledonilla, ja ihania sitruunakeksejä. Nam.

Julien kanssa syötiin vielä kanttarellipiirakkaa, leipäjuustosalaattia ja mustikkapiirakkaa.

Tiistaina lähdettiin ajamaan Naantaliin. Uutta moottoritietä oli kiva körötellä, ja hyvin oli opasteita Naantalin Kuparivuoren camping-alueelle asti, oli todella helppo löytää perille ilman mitään navigaattoria :-)

Ilma oli vähän harmaa, mutta lämmin. Me oltiin varattu pieni mökki kolmeksi yöksi. Ja meillä oli varmasti alueen paras näköala, suoraan salmelle. Hyvin saatiin kuntoilua kun vessat sijaitsi korkean mäen päällä!

Näkymä mökin kuistilta

"Keittiönurkkaus", eli jääkaappi. vedenkeitin piti olla mukana, koska Julie juo päivittäin lukemattomia teekupillisia...

Me oltiin otettu mukaan kertakäyttögrilli ensimmäisen illan makkaranpaistoa varten. No, niitähän ei saanut käyttää. Piti ostaa kalliit puut (norm 5€, nyt viimevuotiset, kosteat puut 3€. Hieman rahastuksen makua...) ja sytyttää grilli itse. Käytiin ostamassa puut, ja kun tultiin grillialueelle, rupesi siellä grillaava mies juttelemaan meille. Sanoi että oli yrittänyt sytyttää omaansa vaikka kuinka kauan, ja koska meillä oli vain neljä makkaraa, saatiin laittaa niiden tulelle. Kiva!

Juteltiin sitten tämän pariskunnan kanssa grillauksen lomassa. Ne olivat juuri pyöräilleet 160km saaristorengastiellä. Olivat mukavia, ja mies antoi vielä yhden perheenkin grillata neljä makkaraansa omalla tulella. Niin ei-suomalaista ;-)

Keskiviikkona käveltiin n 1 km matka Naantalin vanhaan kaupunkin. Oltiin lähdössä Ukkopekka-höyrylaivalla risteilylle Turkuun. Sää oli aurinkoinen ja lämmin. Täydellistä.

Höyrylaiva ja Kultaranta taustalla. Kotona näyttää olevan :-)

Höyrylaiva meni leirintä-alueen ohi. Alueella on kaatuneiden merisotilaiden muistomerkki

Pyyhkeet kuivumassa meidän mökin kuistilla

Legendan mukaan suuttunut jättiläinen on heittänyt tämän kiven

Matkalla näkyi monta upeaa pitsihuvilaa

Suomen Joutsen

Sigyn

Paluumatkalla syötiin herkullinen saaristolais-buffet

Illalla oltiin vuokrattu sikakallis sauna tunniksi, maksoi 35€. Mitään yleisiä saunavuoroja leirintä-alueella ei ollut. Käytiin tietysti meressä uimassa, joka oli mulle helpompaa, kun olin jo uinut järvessä edellisellä viikolla. Olikin ensimmäinen kerta kun uin aikuisena suomessa meressä!

Torstaina satoi taas. Oltiin suunniteltu Muumimaailmaan menoa, mutta meitä laiskotti joten lueskeltiin ja vaan oltiin.

Ukkopekka kuvattuna kuistilta

Ihan kiva näkymä mun sängystä :-)

Iltapäivällä aurinko paistoi taas, ja mentiin vanhaan kaupunkiin syömään.

Aivan mahtavaa pizzaa, vaikken mikään suuri pizza-fani olekkaan...

...eikä ollut jälkkärissäkään valittamista!

Viimeinen aamupala syötiin vielä terassilla auringonpaisteesta. Tätä jäi kyllä ikävä.

Matka jatkui Turkuun, josta lisää myöhemmin.

1. Naantali on kyllä ihana paikka! Vaan törkeää, että lomalaisilta aina rahastetaan joka paikassa aivan ihmeellisistä asioista.

2. Niin ihana, todellakin. Välillä oli fiilis että oli ulkomailla :-) Mun mielestä on kyllä outoa ettei siellä ollut mitään yleisiä saunavuoroja.

3. Ihania kuvia taas jälleen kerran.

4. Tutut on paikat, Turku on kaunis iso kaupunki,liki 40 vuotta on tullut muukalaisena asuttua täällä, mutta kotini maisemia ei voita mikään.Tervetuloa blogiini myös !

5. Ihanat tutut maisemat <3 Tuo mökki oli kyllä aivan ihanan näköinen ja ihanalla paikalla! Suosittelenpa silti ihanaa hotellia Naantalista, aivan keskustasta; majatalo Bridget Inn. Suosii luomua ruoissaan ja aivan ihanan idyllinen paikka. Kannattaa testata <3