20.1.2012

Mikä maa, mikä valuutta...?

Joskus, tai no, oikeestaan aina silloin tällöin, en oikein muista missä maassa mä oikein olen.

Varsinkin aina kun olen juuri palannut ulkomailta (töistä), unohdan välillä hetkeksi että olen Suomessa.

Voin esim reagoida johonkin kylttiin, tai rekkaan, että on suomeksi/suomalainen. Yleensä muistankin samantien että ainiin, mähän olen Suomessa :-)

On myös käynyt niin että olen esim jossain kaupassa kuullut suomea, kun olen ollut väsynyt ja/tai ihan omissa ajatuksissa, ja kääntynyt katsomaan suomalaista ihmistä. Siis Suomessa... En varmaan ole ainoa jolle näin on käynyt.

Välillä käy myös niin että rupean puhumaan jollekin väärällä kielellä, siis suomenkielisille ruotsia tai ruotsinkielisille englantia. Ei ole mun elämä helppoa ;-)

Tänään hoidin englanninkielistä potilasta, ja kaksi kertaa reagoin siihen että viereisellä potilaspaikalla hoitaja puhui suomea omalle potilaalle... Meinasin myös pari kertaa puhua englantia jollekin työkaverille, kun olin juuri puhunut mun potilaalle.

Kun olin asunut Englannissa puolisen vuotta tulin lomalle Suomeen, ja kun oltiin kavereiden kanssa baarissa, kuvittelin välillä näkeväni englantilaisia tuttuja, tai siis jotenkin "etsinkin" niitä. Jotenkin aivot ei vaan pysy mukana!


4 kommenttia:

  1. Olipas tutunkuuloista. Mulla menee kielet sekaisin kanssa välistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, on varmaan aika tavallista :-)

      Poista
  2. Just oltiin Suomessa joku kymmenisen päivää. En siinä ajassa ehtinyt tottua siinä määrin suomeen, että olisin kaupassa osannut käydä ilman sellaista "hei toi puhuu suomea" -fiilistä. Tai oikeestaan se on sellainen hyvin pieni hetki kun se fiilis tulee ja menee samantien poiskin, mutta siitä huolimatta se suomen kuuleminen sykähdyttää vielä kymmenentenäkin päivänä. :) Ja on muuten jännää, että kotona mulla harvemmin menee kielet sekaisin, mutta kun oon Suomessa, saatan alottaa äitille saman lauseen monta kertaa, kunnes löytyy oikea kieli ja silloin puhun herkemmin myös miehelle vahingossa suomea, jota kotona en tee juuri lainkaan. Sinänsä hassua, sillä samalla tavalla kotona käytän suomea kun puhun lapsille, mutta Suomessa menen toisinaan ihan solmuun. =D

    VastaaPoista