8.12.2011

Matkakertomuksen aika

Ajattelin taas pitkästä aikaa laittaa tänne matkakertomusta. En toki ole nyt missään ollut, mutta syksyllä 2008 olin Saudi-Arabiassa töissä, ja lähdettiin sairaalan järjestämälle viikonloppumatkalle vuoristoon, Abhaan, lounais-saudeihin.

Elikkä, tässä teksti mun Saudiblogista.

Matka Abhaan oli todella onnistunut ja meillä oli tosi hauska ryhmä. Meitä oli 4 suomalaista hoitajaa ja pariskunta; ruotsalainen hammaslääkäri ja uusiseelantilainen sairaanhoidon opettaja. Mukana oli myös matkanjohtajana saudimies Faris, joka oli todella rento ja mukava. Faris on 5-kymppinen mies joka on asunut 30v Jenkeissä, mutta halusi palata Saudeihin. Vaimo ja kaksi lasta halusivat jäädä Jenkkeihin, joten kun Faris palasi Saudeihin otti hän uuden, 28v eronneen vaimon. Farisin isällä oli myös aikoinaan 2 vaimoa ja 21 lasta!

Kun saavuimme Abhaan, klo 10 aikaan illalla oli ilma ihanan viileä! Hotellin auto tuli hakemaan meitä ja hotellissa me saatiin kukkaseppeleet ja mehujuomat! Sitten oli vielä buffee-illallinen.

Seuraavana aamuna oli herätys klo 6.30 ja aamupala buffeen jälkeen lähdimme matkaan hotellin bussilla. Kuskin piti olla Abhan paras opas, mutta se oli joku bangladeshilainen tai vastaava, joka ei kyllä osannut muuta kuin ajaa meidät oikeisiin paikkoihin. Kävimme mm kori-basaarilla, paikalliset tekee paljon koreja, ja luonnonpuistossa sekä käytiin ajelulla köysiradalla.

Näimme myös villejä paviaaneja, joita Saudeissa on tuhansittain!

Vaikka illalla olikin aika viileää, niin päivällä oli silti aika kuuma, mutta onneksi silti vähän viileämpää kuin Riadissa.

Illalla käytiin vielä kameli ja vuohi basaareilla. Kun mentiin vuohibasaarille tuli kaikki paimenet meidän luokse ja sitten otettiin kuvia heidän kanssa.

Juuri kun oltiin otettu kuvat tuli auto meidän luokse ja mies rupesi huutamaan paimenille että jollei ne heti lähde pois soittaa hän muttawan (uskonpoliisin) paikalle! Eihän ne saa meidän naisten kanssa hengata! Paimenet katosivat sekunnin sadannesosassa ;-)

Yksi suomalainen meidän ryhmästä halusi mennä teurastamoon ja meni sinne Fariksen ja pariskunnan kanssa. Olivat nähneet siellä miten vuohi teurastetaan islamin mukaan. Muslimit syövät vain Halal lihaa, (halal = luvallista, vastakohta on haram, kielletty) eli eläin käännetään Mekkaan päin ja kaulavaltimo poikkastaan ja veri valutetaan ulos, ja samalla lausutaan eläimen puolesta rukous. Eli mun mielestä eläinrääkkäystä.
Seuraavana aamuna oli taas aikainen herätys, tällä kertaa lähdimme taas pariin luonnonpuistoon ja sitten torille. Torilta minäkin nyt ostin pari koria, kun en ollut kori basaarilta mieleisiä löytänyt. Torilla oli taas vuohia myytävänä, ruoaksi, ja mentiin taas niitä ihailemaan, ja pian oli taas puoli toria meidän ympärillä. Me taidettiin olla kaupungin suurin nähtävyys!

Torilta mentiin toiselle köysirata-ajelulle, Al Hablaan. Siellä asui ennen vuorten seinämillä ”kukkaiskansaa”, jotka pukeutuvat saronkiin ja kiipesivät jyrkkää vuorta ylös ja alas narua pitkin! Mutta, koska nämä eivät elä täysin islamin mukaan, on Saudit tuhonnut niiden asutukset vuorten seinämiltä ja rakentaneet sinne tuon köysiradan.

"Kukkaiskansaa"

Illalla mentiin vielä museoon, joka on rakennettu perinteisen asutuksen mukaan. Paikka oli ilmeisesti omistajan lapsuudenkoti. Mm Prinssi Charles on myös käynyt siellä! Omistaja oli kovin innoissaan kun tulimme, hänen serkku on töissä meidän sairaalassa, ja hän halusi tarjota meille ilmaiseksi perinteistä paikallista ruokaa. Koska meillä oli pari tuntia luppoaikaa ennen lentoa, niin sehän sopi.

Saatiin ensin arabialaista teetä, kahvia ja taateleita kun hän kertoi paikan tarinaa, sitten oli opastettu kierros. Sen jälkeen polteltiin hieman omenanmakuista vesipiippua ja tämä omistaja pukeutui perinteiseen asuun ja ampui vanhalla musketilla ilmaan pari laukausta!

Ruoka oli hyvää, mutta aika makeaa. Söimme lattialla istuen ja söimme käsin. Oli kolme eri ruokalajia. Kaksi lajia oli jotain taikinahommeleita joita syötiin hunajan kanssa ja sitten oli myös lammasta.

Illalla lensimme sitten takaisin ja kotona oltiin n klo 1 yöllä. Rankka matka oli, mutta oli se silti kaikin puolin onnistunut!