14.5.2011

Kongressimatka Köpikseen

Maanantaista keskiviikkoon me oltiin Päiväkirurgisessa kongressissa Kööpenhaminassa. Se oli mun ensimmäinen kongressi ulkomailla, ja tulevaisuudessa taidan vain osallistua suomalaisiin sairaanhoitajapäiviin...

Maanantai-aamuna oli herätys kello 5, ja pääsin työkaverin kyydissä lentokentälle. Lennettiin Finnairin lennolla, joka saa TAAS miinuspisteitä. Me istuttiin koneen taka-osassa, ja muutama olisi halunnut ostaa aamupalaa koneessa, mutta, yllätys, yllätys - leivät olivat loppuneet...

Kööpenhaminassa oli jo kesä, puissa olivat jo isot lehdet ja syreenit kukki. Lämmintäkin oli yli +20c.

Me mentiin kentältä suoraan kongressikeskukseen, joka oli aika hulppea. Pian oli kahvin vuoro, ja se oli juuri sitä - vain kahvia (+ teetä). No, parin tunnin kuluttua olisi lounas.

Kongressikeskukseen rakenteilla oleva moderni rakennus

Mentiin ensimmäisille luennoille, jotka olivat todella tylsiä... Sitten oli vuorossa lounas, joka oli vain erillaisia kolmioleipiä, vettä ja kahvia. Missään ei lukenut mitä leivät sisälsivät. Me otettiin muutama leipä ja mentiin ulos syömään. Leivät oli ihan ok, mutta olisin kyllä kaivannut jotain muutakin.

Kun mentiin sisälle törmättiin muutaman muuhun työkaveriin (meitä oli yhteensä n 20, eli n puolet), jotka olivat jääneet ilman leipää! Oli kuulemma tarkoitettu vain 1/hlö, joka kyllä oli aivan liian vähän, eikä sitä ilmoitettu missään.

Enpä olisi uskonut että tanskalaiset ovat näin huonoja kongressijärjestäjiä! Kongresseissa on myös yleensä paljon firmoja esittely-ständeineen, täällä oli 7... No, saatiin ainakin Mölnlyckeltä kivat limen-väriset kesäkassit!

Käytiin myös tutustumassa mobiiliin leikaussaliin. Semmoisia on käytössä mm Britanniassa ja Ruotsissa. Niitä käytetään mm leikkausjonojen purkuun, ja remonttien aikana. Oli mielenkiintoista nähdä, vaikutti toimivalta. Kestää n 3h siitä kun rekka on saapunut, siihen että yksikkö on pystyssä. Se sisälsi hyvän kokoisen leikkaussalin, vastaanottotilan, heräämön ja pesuhuoneet.

"Lounaan" jälkeen jotkut lähtivät hotellille, mä menin vielä luennoille. Onneksi nämä olivat parempia, ja muutama jopa ihan hauska!

Hotelli oli n 30 min juna ja metromatkan päässä kongressikeskuksesta, ihan rautatieaseman vieressä. Ilotyttökadulla, me saatiin myöhemmin huomata...

Hotellin seinässä oleva juliste ilmoittaa että ei enää ihmiskauppaa, huumeiden välitystä, hyväksikäyttöä  ja pelkoa...

Hotelli oli muka kolmen tähden, sanoisin kyllä että hikisesti kahden. Ainakin suomalaisten standardien mukaan. Onenksi meidän huone tais olla sieltä paremmasta päästä.

Mutta, kun tultiin hotellille, oli kaikki huonejaot ihan sekaisin. Me oltiin tehty oma lista siitä, kuka jakaa kenenkin kanssa, mutta hotellilla olikin joku oma lista (matkatoimistosta????), ja kun kukin tulivat eri aikoihin, meni pakka sekaisin.

Minä, ja mun "uusi" kämppis, saatiin ensin avain (niitäkin vain 1/huone) yhteen huoneeseen, kun mentiin sinne, se olikin kolmen hengen huone, ja siellä oli jo kolmen ihmisen kamat.

No, saatiin sitten avain toiseen huoneeseen. Meillä oli suht normi kylppäri, paitsi että suihku oli semmoinen jota ei saa irti, ja se osoitti suurinpiirtein seinään. Joillakin oli käsisuihkut, mutta joutuivat suihkuttelemaan lavuaarin/pöntön vieressä/päällä...

Illalla käveltiin Strögetin kävelykatua pitkin Nyhavniin joen varrelle terassille syömään.

Kaupungintalo

Ströget

Löydettiin kiva ravintola. Meitä oli seitsemän. Kaikilla oli jo aikamoinen nälkä. Kaksi tilasi simpukoita alkupalaksi,me muut odotimme pääruokaa.  Ja odotimme yli tunnin... Kysyin pari kerta että kauan kestää, ihan pian tulee, sanottiin. Pyysin myös lisää alkupalaleipää pahimpaan nälkään, saatiin.

Lopulta ruoka tuli. Yksi annos oli ihan väärä, kaksi "well done" pihviä oli veristä... Mun ruoka oli onneksi tosi hyvää.

En tiedä oliko tämä jotain taidetta vai mielenilmaisu. Ihmiset olivat nukkeja.

Lopuksi mentiin vielä Tivoliin, jossa oli lähes koko meidän ryhmä. Siellä mä söin vielä letun suklaan ja vaniljajäätelön kanssa, nam! Muutama kävi jossain hurjassa laitteessa, ja lopulta katsottiin upea valoshow.

Kööpenhamina on upea kaupunki, mutta muuten asaiat meni aika päälaelleen ensimmäsienä päivänä...

Seuraavana aamuna saatiin hotellilla aivan fantastinen aamupala, se kyllä nosti hotellin pisteitä aika lailla.

Sitten taas kongressiin, siellä oli joitain ihan kivoja luentoja, ja sitten myös aika tylsiä. Lounaaksi oli tällä kertaa pieniä, täytettyjä patonkeja, joissa tällä kertaa luki mitä ne sisälsi, ja myös huomautus siitä, ettei niitä saanut ottaa montaa...

Illalla oli "Gaala-illallinen", jossa oli kolmen ruokalajin päivällinen viineineen, ja tanssiorkesteri.

Paikka oli ihan pienen merenneidon vieressä, joten käytiin siellä syönnin jälkeen. Oli jo ihan pimeää, mutta oltiin ainakin ainoat turistit :-)

Hotellilla viihdytin vielä itseäni seuraamalla alapuolella kadulla tapahtuvaa kaupankäyntiä...

Aamulla vielä viimeisille luennoille, ihan hauskoja taas, mutta myös tappavan tylsiä. Tällä kertaa ei kuulunut lounasta, mutta kuulemma kahvin kanssa oli ollut jotkut pullat tai viinerit...

Olimme ajoissa kentällä, missä chekattin sisään automaatilla, ja etsittiin baggage drop laukuille. Ei löytynyt. Kävin kysymässä British Airwaysin tiskiltä, Finnair kuulemma avaa vasta 2h ennen, kun on kuulemma vain pari lentoa päivässä... Kumma kun edes One World alliancella ei voi olla yhteistä droppia! Kaikilla muilla lentoyhtiöillä joita olen käyttänyt olen pystynyt jättäämään laukut saman tien. TAAS iso miinus Finskille! Eikä siinä vielä kaikki! Kun tiskit avattiin, ei ollut erillistä droppia, vaan kaikki joutuivat jonottamaan samoissa jonoissa. Ihan aliarvoista palvelua. En TODELLAKAAN aio enää suosia Finnairia!!! No, tätäkään en valinnut, enkä maksanut, itse.

Summa summarumina voi sanoa, ettei meille tullut mitään uutta kongressista, joka muutenkin tuntui enemmän lääkäreille suunnattua (vaikka suurin osa osallistujista taisi olla hoitajia), mutta Kööpenhamina on ihana kaupunki, jonne ehdottomasti haluan pian uudelleen! Me maksettiin vain 10€ matkasta (+ käyttörahat, tietty), joten siihen hintaan erittäin onmnistunut matka ;-) Rahaa ollaan kyllä itse kerätty eri projekteilla.

1. Harmi ettei konferenssi ollut antoisampi. Mutta kyllä tuolla hinnalla kannatti mennä :) Minä olen tainnut vain kerran käydä Kööpinhaminassa, ja ehdottomasti haluan takaisin myös.

2. Minakin haluaisin lahtea kaymaan Koopenhaminassa. Ehkapa lahitulevaisuudessa...

Finnairilla ei Gardermoenissakaan ole kuin tuo kaksi tuntia ennen chekkaus kaikille samassa jonossa. Ihmettelin sita viimeksi matkustaessa. Menemme taas tana kesana Finnairilla Suomeen, mutta ihan vaan sen vuoksi, etta paastaan Joensuuhun asti.

3. 5ennie; Olisi kyllä aika lailla harmittanut jos itse olisi maksanut suurimman osan. Olinkin jo todella kauan halunnut köpikseen, joten se oli yksi syy miksi halusin tonne. Ihana kaupunki <3

Tuula; Suosittelen ehdottomasti! Ja Norwegianillahan pääsee varmaan halvalla. On kyllä ihmeen huono palvelu Finnairilla, en ymmärrä miksei voi olla yhteistä bag-droppia, muut yhtiöt menee kehityksessä eteenpäin, mutta Finnair junnaa perässä...