17.4.2011

Ihana Tukholman reissu!

Tukholmassa oli ihanaa, ja todella keväistä ja lämmintä!

Perjantaiaamuna mulla oli lämpöä 37.4, mutta raahauduin kentälle ja parani se olo vähän sitten päivän mittaan.

Lento ei ollut mukava, tai siis laskeutuminen, vaikka olin laittanut nenäsumutetta, niin korviin sattui todella paljon. Ja koko loppu päivän ja illan ne aukeili ja se myös tuntui :-(

Koneesta näkyi Suomen puolella vielä aika paljon lunta maassa, Tukholmassa ei yhtään. Siellä kukkikin jo kaikki kevätkukat, ja auringossa oli varmasti lähemmäksi 20c, monet ihmiset olivat t-paitasillaan liikkeellä jo perjantaina.

Kun kerrankin oli aikaa vaikka kuinka paljon, niin kaikki meni sujuvasti, laukut tulivat hihnalle n 2 min odottelun jälkeen, mun laukku oli kolmas (!), bussilipun ostin lähes jonottamatta, ja bussi tuli parin minuutin odottelun jälkeen, junaan kävelin suoraan bussista, ja se lähti n 5 min odottelun jälkeen. Uskomatonta. Pankissa olinkin n 3h 45 min sen jälkeen kun olin kotoolta aamulla lähtenyt, eli aika nopsaa.

Halvin tapa matkustaa Arlandan lentokentältä Tukholman keskustaan on bussilla (583) Märstan asemalle, ja sieltä Pendeltågetilla (paikallisjuna) Tukholmaan. Ostin 72h lipun joka maksoi 200kr, ja sillä saa matkustaa niin paljon kun haluaa Tukholman läänin sisällä. Aikatauluja ym löytyy sivulta sl.se. Ruotsissa, tai ainakaan Tukholmassa, ei saa enää ostaa mitään bussilippuja busseista, eli ne on ostettava etukäteen.

Pankkiin ja shoppailemaan menin Upplands Väsbyhyn. Ostin pari paitaa ja ihanat kengät. Kengät ostin Deichmann-sko kaupasta, josta saa kivoja kenkiä todella halvalla.

Sitten menin Märstaan ystäväni Marian luokse, ja sinne tuli myös pari muuta kaveria. Juotiin skumpat parvekkeella ja vietettiin mukavaa iltaa.

Lauantaina me lähdettiin Marian kanssa Tukholmaan, Skansenille. Mun lippu kävi myös Djurgårdsfärjan-lautalle, ja mentiin sillä Djurgårdenille, mukavampi ja nopeampi kuin bussi.

Skansenilla oli melko vähän porukkaa, vaikka päivä oli todella lämmin ja aurinkoinen. Me kierreltiin Skansenilla ja juotiin oluet ja syötiin mahtavat lihapulla-annokset ulkona!

Visentti, eli euroopplainen biisoni, joskus niitä eli myös Skandinaaviassa

Illalla haettiin vielä pizzat kotiin ja katsottiin elokuva.

Kun tulin tänään kentälle, oli kone ilmeisesti ylibuukattu. Mulle sanottiin että jos lentäisin klo 19.30 koneella kotiin, eli hengailisin kentällä 6,5h saisin 150€. Mietin asiaa hetken, mutta koska olisin kotona vasta klo 22 aikaan, ja huomenna on työpäivä, olen edelleen hieman puolikuntoinen ja sitäpaitsi parinvuoden lentokenttäkiintiö on todellakin täynnä, kieltäydyin tarjouksesta!

1. Olipa siella kevaista. Ihanaa!

Me ollaan menossa kanssa Maikin kanssa Tukholmaan jossain vaiheessa kesaa mun kaverin luokse. Oikeastaan oli suunnitelmissa jo menna ennen kesaa, mutta nyt ollaan taas aloitettu tuo karitsointi, niin eihan me mihinkaan taalta paasta.

Mukavaa paasiaisenalusviikkoa!

2. Sehä o mukavaa et oli hauska retki!

3. Tuula; Kyllä sitä vaan tulee niin paljon onnellisemmaksi auringosta ja lämmöstä :-) Ja Tukholma (kesällä) on todellakin yksi mun lempparikaupungeista!

Kiitos samoin!

Partapappa; No niin on!

4. Ihanan kuuloinen reissu, varmasti piristi!

5. 5ennie; Todellakin, vaikka flunssa vaan pahentu, mutta oli se sen väärti ;-)