27.3.2011

Edellisen viikon...

...olen taas ollut menossa, mutta tänä viikonloppuna olen vaan nauttinut omasta olosta :-)

Viime lauantaina oltiin kaveriporukan kanssa 22-h risteilyllä Baltic Princessillä. Hauskaa oli! Mutta lauantailähdöt eivät kyllä ole niin mukavaia, kun laiva saapuu satamaan vasta klo 16.30 sunnuntaina. Mutta, koska risteily maksoi kokonaista 8€/lärvi, niin eipä parane valittaa...

Yökerhossa esiintyi huippuhyvä cover-bändi, jonka nimeä en tiedä

Tallinnan satamassa

Napamatkallako?


Maanantaina mulla oli ohjaus sairaalan kuntosalille. Tunnin kestoisessa ohjauksessa sain oman kuntosaliohjelman, ja myös ohjauksen laitteiden käyttöön. Tästä se nyt lähtee! Ei voi olla helpompaa käydä kuntosalilla, kun se sijaitsee työpaikalla, ja sieltäkin on vain vajaan 10 min kävelymatka kotiin, voi käydä sitten kotona suihkussa. Ja hinta? 50€/6kk! Ja uuden ohjauksen saa taas kun ostaa seuraavat 6kk.

Keskiviikkona olin Meilahdessa koulutuksessa; "Monikulttuurinen Terveydenhoito". Oli todella mielenkintoinen päivä, mua kun nuo monikulttuuriasiat kiinnostavat aika lailla. Opinnäytetyönikin tein "somaalikulttuurin ymmärtämisestä terveydenhuollossa". Ja monta vuotta sitten pidin työkavereille pienen esitelmän muslimipotilaista.

Alussa Edupolin kaksi suomalaista luennoitsijaa, joilla kummallakin oli monikulttuurinen tausta, pitivät puheenvuorot, jotka oli kuin terapiaa minulle! He puhuivat mihinkään kuulumattomuudesta, paluumuutosta ja kulttuurishokista, juuri mitä mun tarvitsikin kuulla. Että mulla olevat tunteet on ihan normaaleja, ja että ne menevät ajan myötä ohi.

Päivän aikana oli myös osuudet joissa käsiteltiin venäläisten, thaimaalaisten ja somalien käsitystä terveydenhuollosta. Ensin oli vuorossa Suomessa 20v asunut venäläinen suuhygienisti. Luento oli informatiivinen, ja ihan hyvä. Sitten oli vuorossa Suomessa n 7 v asunut thaimaalainen tulkki-kääntäjä. Hänen osuus oli päivän kohokohta, hän puhui erinomaista suomea (kuten molemmat muutkin ulkomaalaiset) ja esitelmöi mukaansatempaavasti ja hauskasti.

Itse olin eniten odottanut vuoden 2011 pakolaisnaisen, sairaanhoitaja Saido Mohamedin, luentoa. Ja olihan se hyvä ja mielenkiintoinen, muttei ehkä kuitenkaan ihan sitä mitä odotin.

Luennolta jatkoin mummille, jonne tuli myös siskoni ja 6kk vanha siskonpoikani, sekä yllättäen myös serkkuni vaimonsa ja kahden pienen lapsensa kanssa!


Torstaina rupesin soittamaan hierojille, mulla oli jo edelliseltä viikolta hartiat ihan jumissa, päätäkin oli jo viikon särkenyt, ja torstaina oikea käsi alkoi puutumaan... Sain ajan samalle illalle. Hieroja huomasi myös että olin täysin jumissa, eikä ollenkaan ihmetellyt käden puutumista. Tiistaina menen seuraavan kerran.

Eilen vietin taas Earth Houria, eli klo 20.30-21.30 välisenä aikana sammutin valot, telkkarin ja tietokoneen ja luin kynttilänvalossa. Ja kuuntelin naapurikämpän bileitten jumputusta...


Viime yönähän siirryttiin myös kesäaikaan. Se ärsyttää mua suunnattomasti! Kun muutenkin olen huono nukkumaan, niin ensi viikko tulee taas olemaan vaikea, kun pitäisi nukahtaa tuntia aikaisemmin, eipä tule onnistumaan... Ens viikonloppua odotellessa...

3 kommenttia:

  1. No on! Talvi pitää edelleen otettaan, hyvä jos juhannukseksi on lumet sulanut...

    VastaaPoista