20.12.2010

Meksiko

Galapagoksen jälkeen yövyin yhden yön Quitossa, lentokentän viereisessä hotellissa. Quitoon ei tuntunut mukavltaa palata, oli todellakin aika jatkaa matkaa! Kävin netissä ja apteekissa (josta ostin uuden nenäsuihkeen, joka maksoi $20(!!!!), eikä se edes auttanut), sekä hain pikaruokaa hotellille, nopsaa ennenkuin tuli pimeää, ja katsoin "Stand by me" elokuvan.

Seuraavana aamuna palasin kentälle. Perussa oli pitänyt maksaa n $11 "maastapoistumisveroja", Ecuadorissa piti maksaa $40!!! Luulin että kuulin väärin, ja yritin antaa 14. Ihan käsittämätöntä.

Sitten ostin turvatarkastuksen jälkeen kaupasta sikakalliin ($2, normaalisti $0,50) veden lennolle. Mulla oli edelleen flunssa, ja lento kestäisi n 5h.

Kun tulin portille, oli siellä taas jonkinlainen tarkastus. Kuvittelin että tarkastetaan ettei olla otettu mukaan mitään kiellettyä, kuten koralleja, simpukoita ym. Kun olin jonossa veivät virkapukuiset ihmiset vanhemman pariskunnan jonnekkin. Mun Käsimatkatavarat tutkitittiin läpikotaisin, ja mut "kopeloitiin". Ja mun vesipullo otettiin pois! Tyyppi ei tietenkään puhunut englantia, eikä selittänyt syytä. Olinhan jo tullut läpivalaisun läpi, ja ostanut vesipullon "oikealta puolelta". Sanoin että kaupassa, tai portilla, olisi pitänyt varoittaa asiasta. Aion todellakin tehdä valituksen (ihan periaatteesta, kun tykkään valittaa...) LAN lentoyhtiölle! Hyvästi Ecuador!!!

Lento Miamiin meni joka tapauksessa hyvin, istuin yksin penkkirivissä, ja kattelin telkkarisarjoja omasta monitorista. Miamissa olikin sitten 5h odotus.

Florida Keysejä

Päätin ostaa uuden pikkukameran, rikkoutuneen tilalle. Olen "Canon-fani", mutta siellä ei ollut Canoneita. Tutkin sitten pitkän ajan, ja aikaahan mulla oli, kaikkia kameroita, ja ostin lopulta Sonyn, jolla voi sukeltaa 3m! Siis käy snorklatessa. Sain niin hyvän alennuksen, etten olisi Suomessa edes saanut tavallista Canonia siihen hintaan!

Lento Cancuniin kesti vain 1,5h. Olin ensimmäinen perillä, ja odotin n 1,5h muita neljää saapuvaksi Suomesta.

Yhdellä meidän porukkaan kuuluvalla on lomaosake, joten meidän hotelli oli varmaan viiden tähden luksushotelli, mutta me ei maksettu paljon mitään kahdesta viikosta =)

Me saatiin heti punaiset rannekkeet, jossa oli valkoisia raitoja, joita piti pitää koko ajan. Meidän hotellilla oli kolme allas-aluetta, yksi valtava, ja kaksi pienempää. Meillä joilla oli punaiset rannekkeet, päästiin kaikille alueille!

Meidän hotellihuone oli kahden makuuhuoneen ja kahden kylppärin sviitti. Meillä oli myös poreamme, ja terassilla pieni allas. Joka ilta siivoojat tulivat laittamaan sängyt valmiiksi nukkumista varten (siis päiväpeitot ja tyynyt pois, sekä yksi sohva vuoteeksi olohuoneessa) ja laittoivat pari suklaata (Hershey's Kisses) sängylle. Ei tarvinnut ostaa suklaata, kun joka ilta tiesi saavansa =)

Ensimmäisenä päivänä me mentiin brunssille. Ruoka oli buffet, ja todella hyvää. Sillä jaksoi iltaan asti! Sen jälkeen me käveltiin valtavalla hotellialueella (meidän huoneesta kesti n 10 min kävellä allas-alueelle ja rannalle!) ja käytiin rannalla. Hotellin ranta ei ollut kovin hääppöinen, ja tuuli myös kovaa.

Hotelli sijaitsi Riviera Mayalla, Cancunin ja Playa del Carmenin välissä (lähempänä Carmenia), missä ei ole muuta kuin hotelleja. Hotellilta oli joka päivä maksullisia kuljetuksia Playa del Carmeniin, jonne menimme ensimmäsienä päivänä ostamaan Walmartista halvempaa vettä ja aamupalatarpeita.

Käytiin sitten mun kaverin H:n kanssa myös Frozen Strawberry Margaritalla, ensimmäiset monista, joita loman aikana joimme! Hyvää oli,nam!

Seuraavaksi päiväksi olimme sopineet että osallistumme lomaosake myyntiesittelyyn, koska saisimme ilmaisen brunssin ja 10% alennuksen kaikista ruuista ja juomista hotellilla (ja ne oli kalliita), vaikkei meillä ollut aikomustakaan ostaa mitään.

Myyntitilaisuuden piti kestää 1,5h, mutta kesti kolme, saatiin olla todella tiukkoja ja sanoa miljoona kertaa miljoonalle eri ihmiselle, ettei me aiota ostaa mitään! Mutta saatiin brunssi ja alennus.

Loppupäivä vietettiin upealla allas-alueella, ja tilattiin päivällinen hotellihuoneeseen room-servicestä. Ruoka tulikin elokuvien tapaan kärryllä jossa oli valkoinen pöytäliina ja kukka! Kaikkien mielestä ruoka oli todella hyvää.

Seuraavana aamuna meidän oli tarkoitus lähteä Chichen Itzan pyramideille, ja me oltiin jo maksettu matka. Odotettiin yli puoli tuntia, eikä meitä tultu hakemaan. Jouduttiin sitten lähteä vaatimaan rahoja takaisin, jotka me kyllä saatiin. Kun me odotettiin meidän hotellin ulkopuolella kuljetusta tulevaksi (ei ollut meidän hotellin järjestämä reissu), jutteli eräs toinen matkanjärjestäjä meille. Päätettiin sitten ostaa matka häneltä seuraavaksi päiväksi.

Hän lupasi meille minibussin, max 8 ihmistä, ja reissun piti kestää klo 7.00-19.00.

Aamulla kyyti oli n 20 min myöhässä, ja sitten emidät vietiin matkatoimistolle. Siellä me jouduttiin vaihtamaan isoon bussiin, joka oli tosi vanha, huonokuntoinen ja myöhemmin sen vessa haisi. Me jouduttiin odottelemaan ainakin puoli tuntia, ja bussi tuli ihan täyteen!

Kun opas rupesi puhumaan mikkiin, oli mikki tosi huono ja särisi, ja varsinkin kun hän puhui joka toisen lauseen englanniksi ja joka toisen espanjaksi, oli häntä tosi vaikea ymmärtää.

Kun parin tunnin ajon jälkeen saavuttiin Chichen Itzaan valitin vihaisesti oppaalle, että mikään ei ollut kuten meille oli lupailtu, ja ettei sitä voinut ymmärtää, kun se kertoi Chichen Izasta. Tarkoitus oli että meillä ei enää olisi opastusta paikan päällä. No, onneksi valitin, opas järjesti meille kaikille ei espanjankieliselle oman oppaan, ja hän itse opasti espanjankielisiä. Hän oikein sanoi mulle että hän nyt järjestää näin. Meidän opas oli todella tietäväinen, mutta myös tosi puhelias, välillä ei oikein meinannut jaksaa kuunnella...

Pyramidit, ja alue, oli upeita, mutta paljon pienempiä kuin olin kuvitellut. Ehkä Machu Picchun jälkeen mikään ei enää tunnu yhtä vaikuttavalta.

Sitten meidän piti mennä lounaalle. Mutta ensin odotettiin paria latinalais-amerikkalaista ainakin 15 min, kaikki muut oli bussissa. Opas ei sanonut heille mitään.

Lounas oli buffet, mutta ruoka ei ollut mitään hyvää. Ihan mautonta, tai aivan liian tulista. Lounaan aikana oli tanssiesitys, jossa tanssiat tanssi pullot ja täydet tarjottimet pään päällä.

Lounaan jälkeen jatkettiin matkaa "Cenotelle", eli valtavaan, meteoriitin maahan tekemään kuoppaan, missä voi uida.

Cenoten jälkeen odotettiin taas jotain latinalais-amerikkalaisia. Ja taaskaan heille ei sanottu mitään.

Cenotesta jatkettiin johonkin koloniaaliseen kaupunkiin, mutta oli jo pimeetä kun saavuttiin sinne, ja saimme aikaa vain n 30 min.

Mä menininkin heti Subwaylle ostamaan subin mukaan bussiin, koska mulla oli jo nälkä, kun ei tehnyt mieli syödä paljoa sitä huonoa buffet ruokaa...

Ja taas odotettiin samoja latinalais-amerikkalaisia n 15 min, kun kaikki muut olivat bussissa...

Sitten opas laittoi elokuvan pyörimään, ajattelin että jes, ehkä loppumatka meneekin nopsaa. Elokuva oli "My big fat Greek wedding", mutta hän laittoi sen dubattuna espanjaksi, ja englanninkielisen tekstin!

Onneksi opas oli aikasemmin antanut palautekaavakkeet täytettäviksi, ja olinkin sitten kirjoittanut suuni puhtaaksi ;-)

Ja hotellilla oltiin klo 21 jälkeen. Hirveän pitkä päivä ja kamala reissu, vaikka Chichen Itza sen arvonen olikin! Päätettiin että tämän jälkeen mennään vain hotellin järjestämille retkille!

Torstaina oli hotellilla Meksikolaisilta. Buffet oli todella hyvää (ja mähän RAKASTAN meksikolaista ruokaa!!!), drinkit kuuluivat hintaan, ja show oli tosi hyvä.

Mariachi-ryhmää

Ensin oli lapsille ohjelmaa, ne sai vuoronperään yrittää rikkoa pinjatan. Sitten Mariachi yhtye esiintyi ja seuraavaksi oli hauska "luuranko" joka otti pari tyyppiä yleisöstä lavalle, mutta koko yleisö sai osallistua ohjelmanumeroon.

Lopuksi oli vielä ruotsinlaivan tyyppinen show, ja sen jälkeen halukkaat sai mennä lavalle tanssimaan ammattilaistanssijoiden kanssa.

Lauantaina me mentiin hotellin järjestämälle snorklausreissulle.

Cancunista alkaa maailman toiseksi suurin koralliriutta (Australian Great Barrier Reefin jälkeen), mutta ilmeisesti hurrikaanit ovat tehneet paljon tuhoa, koska korallit oli aika värittömiä ja tylsiä. Ei Punaisen meren veroinen. Mutta nähtiin joitain upeita kaloja. Ja mustekala, jonka opas toi veneeseenkin. Se oli jonkin aikaa ämpärissä, mutta tahtoi koko ajan kiivetä sieltä pois!

Snorklausretki oli myös siinä mielessä erillainen, että kaikilla piti olla pelastusliivit päällä! Ja koko ryhmän piti snorklata suurinpiirtein yhdessä ja samassa "kasassa". Sitten urputettin, kun jotkut (mm minä!) oli mennyt vähän sivummalle... Retkeen kuului myös ruokailu, tällä kertaa ruoka oli hyvää.

Toisena keskiviikkona me mentiin Xcaret nimiseen "elämyspuistoon". Siellä oli eläintarha, eri vesiaktiviteetteja (mm snorklausta, delffiinien kanssa uintia ja merenpohjalla kävelyä) ja illalla iso show.

Tälläkertaa bussi oli freeshi, ja ymmärrettiin mitä opaskin sanoi. Sisäänpääsylippu oli aika hinnakas, ja sen lisäksi olisi pitänyt maksaa aika paljon kaikista aktiviteeteistäkin, joten me vain kierreltiin ja katseltiin kaikkia eläimiä. Näin ensimmäistä kertaa mm manaatteja ja tapiirin. Ja pienen pieniä,vastasyntyneitä viiriäisen poikasia, jotkut vasta yritti päästä munasta ulos!

Manaatti, eli merilehmä

Merikilpikonnat, joiden kanssa myös snorklailin Galapagoksella, oli valtavia!

Kuljettiin myös pientä "viidakkopolkua", ja sieltä pääsi pieneen veneeseen, joka kiersi jokea n 15 min. Sanottiin että kaikkien piti olla hiljaa ja nauttia.

Mutta vene ahdettiin ihan täyteen, ja Kiinalaiset ja (yllättäen) Latinoamerikkalainen perhe puhu ja piti ääntä koko ajan. Arrgh! Jopa veneen ohjaaja puhu niitten Latiinojen kanssa.

Paikka oli ihan kiva, mutta aivan liikaa kehuttu, ei se nyt mikään huippu paikka ollut. Paitsi ehkä lapsille. Iltashown piti olla päivän kohokohta, ja olihan se upea ja hyvä, siellä käytettiin mm oikeita hevosia ja papukaijoja, mutta se kesti aivan liian kauan (lähes 2.5h), ja äänet TODELLAKIN liian kovalla.

Puolet ajasta piti istua sormet korvissa...

Torstaina oli Kiitospäivä, ja koska suurin osa turisteista on amerikkalaisia, oli hotellilla tietenkin järjestetty heille kiitospäivän illallinen. Me käveltiin tämän ravintolan ohi, kun mentiin toiseen ravintolaan syömään, ja siellä oli tiipii, pari kalkkunaa aitauksessa, ja siellä oli myös kaksi pientä häkkiä, joissa toisessa oli tipuja ja toisessa jäniksenpoikia :-( Ravintolan henkilökunta oli pukeutunut 1600-luvun vaatteisiin.

Torstai päivä oli meidän viimeinen päivä, joten me vietettiin se altailla. Oltiin vietetty pari muutakin päivää siellä. Happy hour oli klo 11-13 välillä, silloin tuli tilattua ihania drinksuja, mm sinisiä Margaritoja.

Yhtenä päivänä oli niin kuuma, että oltiin vedessä lähes koko ajan, ja tarjoilija toi meidän drinkit altaan reunalle :-) Oli siellä allasbaarikin, mutta siellä me oltiin vain kerran yksillä.

Perjantaina oli sitten (kolmelle viidestä) lähtö. Matkalla lentokentälle näkyin todella paljon tiesulkuja ja poliiseja konekiväärein, ja näin mä muutaman ison limusiininkin. Cancunin ilmastokokous oli alkamassa. Lentokentällä näkyi myls valtava määrä pieniä yksityiskoneita. Paljonkohan tuo eliitti sen ilmastokokouksen aikana lisäsi kasvihuonepäästöjä ;-)