8.11.2010

Tietoa Galapagoksesta

Tanaan mun piti menna saarikierrokselle. Kavin jo perjantaina matkatoimistossa, mutta sanoin etta palaan lauantaina. Kun eilen kavin siella, oli siella eri ihminen, ja se sanoi etta jarjestyy, mutta palaa sununtai aamuna klo 9. Olin siella n klo 9.10, ja liike suljettu...

No, mulla oli myos huono olo, joten ihan ok, en edes mennyt muuhun matkatoimiston kyselemaan, ajattelin etta chillailen vaan tanaan. Mulla onkin ollut vain 2 paivaa koko 7 viikon aikana, jolloin en ole tehnyt oikeestaan mitaan. Olen loman tarpeessa ;-)

Niin, ja kahden aurinkoisen paivan jalkeen tanaan on ollut harmaata, ja satanutkin vahan.

Kavin siten kaikki auki olevat turistikaupat lapi, ja menin hotellille kattelemaan telkkaria. Klo 16 aikaan tuli nalka, ja lahdin etsimaan avointa ruokapaikkaa. Menen kylla aikaisin nukkumaan tanaan, etta olen virkea huomenna, kun mun luksus risteily alkaa!

Ennen Galapagosta, tai itse asiassa Lonely Planet kirjan lukemista, luulin etta vain yksi saari on asuttu, ja etta taalla ei asu paljon ihmisia. Todellisuudessa taalla asuu n 30 000 viidella saarella, saaria on yhteensa 12 isoa ja pienta. Isabela saari on suurin, mutta sinne mun paatti ei mene.

Ma olen San Cristobal saarella, oikealla. Mun paatti menee Española ja Floreana saarille, ja matka paattyy Santa Cruzin saarelle
Galapagos saaret loydettiin vuonna 1535. Alussa saaret oli merirosvojen piilopaikka ja myos valastajien tukikohta, paikka jossa oli suojaisa ankkuroida, polttopuita, vetta ja tuoretta ruokaa, eli valtavia kilpikonnia. Galapagos nimi tulee kilpikonnista.

Vuosina 1811-1844 noin 100 000 kilpikonnaa vietiin saarilta, ne sailyivat elavina laivoissa jopa vuoden, eli aina oli tuoretta lihaa.

Charles Darwin tuli Galapagokselle vuonna 1835 ja oli saarilla 5 viikkoa. Han ratsasti, ja soi, kilpikonnia! Nykyaan saannoissa sanotaan, ettei elaimia saa menna 2 m lahemmaksi. Darwin kerasi naytteita ja teki muistiinpanoja, joista tuli tarkeita todisteita hanen evoluutiotoriaansa, jonka han kehitti pari vuosikymenta myohemmin.

Kaikilla saarilla on 2-3 nimea, Britit antoivat omat nimet, Espanjalaiset omat, ja lopuksi Ecuador antoi viralliset nimet.

Tassa Wikipedian infoa Galapagoksesta.

Netti on nyt niin hidas etten saa tahan nyt enempaa kuvia, sorry.                                          

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti