19.9.2010

Limassa...



...mut ei niska ;-)

Lento saapui Limaan puolenyon aikaan. Aikaero Suomeen on -6h.

Koneessa piti tayttaa maahantulokaavakkeet, ja sielta luin mita saa tuoda ja mita ei. Muunmuassa saisi vaan tuoda yhden kameran, toisesta pitaisi maksaa vero. Mulla on siis kaksi mukana, digijarkkari ja pikkukamera. Kirjoitin ne kaavakkeeseen, ja tullissa kavin sitten ilmoittamassa kameroista.

Virkailija katsoi mun kamerat, sanoin etta pikkukamera on videokuvaamista varten (videokameran olisi saanut tuoda lisaksi), eika mun tarvinnut maksaa mitaan!

Ennen kuin kentalta paasi pois, piti painaa nappulaa, ja kone "arpoi", ketka paasevat suoraan ulos, ja kenen laukut lapivalaistaan. Tiesin etta mun arpaonnella (ikina en ole mitaan voittanut...) joudun lisatarkastukseen, ja, yllatys, yllatys, niin jouduinkin! Onneksi lapivalaisu riitti, mun laukkuja ei tarkastettu, kuten monen muun.

Hostellin auton piti ola mua vastassa, mutta en nahnyt nimeani missaan. Mutta nopeasti tuli joku kenttavirkailija ja kysyi odotanko kyytia. Sanoin etta kylla, han kysyi mista, sa kun sanoin han sanoi etta niitten kanssa on valilla ongelmia. Great, Limassa, yksin, kl 1 yolla!

Mutta virkailija sanoi jollekkin toiselle kuskille, ja se lahti etsimaan mun kuskia, ja ma jouduin "aidatulle" alueelle odottamaan. Pian kuski tulikin naien kanssa, jolla oli mun nimi kyltissa. Tai no, A4 paperilla. Han sitten sanoi etta kestaa vahan ennenkuin kuski tulee, ja odotettiin n 15 min kunnes kuski tuli ja vei mut hostellille.

Hostelli on semmoisella alueella, etten kylla yksin kavelisi, edes paivasaikaan, metriakaan sen ulkopuolelle! Mutta hostelli oli muurilla aisatulla alueella ja ihan siisti.


Nakyma mun ikkunasta

Mun huone on ihan ok, 120cm levea sanky, taulu TV, oma kylppari eika torakoita tai vastaavia ole nakynyt. Suihkusta tuli lamminta vetta, vaikkakin vain norona.

Aamupala, joka kuuluu hintaan (n 23 euroa yo!) oli hyvaa; sampyloita, paistettu muna, kahvia ja vastapuristettua appelsiinimehua.

Aamupalan jalkeen hostellin kuski ajoi mut Liman historialliseen keskustaan, jossa nyt olen.


Liman katedraali


Sata vuotta vanha patsas "Madre Patria", Perun symbolinen aiti. Patsas teetettiin Espanjassa, ja paan paalla piti olla liekki, mutta unohdettiin se seikka etta laama ja liekki on sama sana. Joten paan paalla seisoo laama :-)

Taivas on harmaa, mutta sen lapi paistaa aurinko ja lampotila on yli 20c. Kaupunki on todella ruma ja koyha, mutta myos upea! Paljon upeita koloniaalisia (colonial) rakennuksia, mutta myos paljon ransistyneita. Maanjaristyksethan on taalla tavallisia.







Liikennekin on todella kaaottista, kadut kapeita ja paljon autoja, jotka kaahaavat. isoimmilla teilla ajetaan vahan miten sattuu, kaistojen valissa jne.



Lounaan soin Lonely Planetin suosittelemassa, ja erittain suositussa, kiinalaisessa ravintolassa Chinatownissa. Hyvaa oli ja valtava annos!

Parin paivan hampurilaisten ym jalkeen teki mieli "oikeaa" ruokaa, mutta en ollut ihan viela valmis kokeilemaan paikallista. Jos olis vaikka vahingossa saanut marsua. Kylla, marsu on Andeilla tavallista ruokaa, ja kuuñemma herkullista. En kylla ole viela varma aionko kokeila sita, ensin ajattelin etta en, mutta toisaalta, kerranhan sita vaan taalla ollaan. Mutta, syodaan sita Ecuadorissakin, ehka jatan sen kokemuksen sinne!


Kaikkea myydaan kadunvarrella!


Livemusiikkia pikaruokalassa


Pulloharjapuu?

Huomenna jatkan matkaa Cuzcoon, ja tiistaina Machu Picchulle!


En tiia miks taa meni nain pain, mutta Chinatownissa oli kokonainen kadunpatka taynna naita "muistolaattoja"

Niin, ja kaikille tutuille; DNA:n liittyma ei nayta toimivan taalla, joten olen puheliton. Jos se ei toimi Ecuadorissakaan, niin hankin siella jonkin prepaidin.

5 kommenttia:

  1. Olet kyllä tosi rohkea mimmi!! Turvallisia seikkailuja ja upeita kokemuksia sinulle!!

    VastaaPoista
  2. No, enpa tieda miten rohkea, kun takseilla ja lentokoneillahan ma matkailen koko ajan ;-) Kiitos!

    VastaaPoista
  3. Pikaisesti vaan tassa tervehdin. Oikein mukavaa olotilaa siella!!!

    VastaaPoista
  4. Lima näyttää mukavalta kaupungilta! Aiotko syödä marsua? :) Ole varovainen!

    VastaaPoista
  5. Tuula; Kiitos!

    Heli; No, katsotaan, ehka siella Ecuadorissa... Olen!

    VastaaPoista