23.9.2010

Aguas Caliente

Tana aamuna tuli taksi hakemaan klo 6.40, ja vei mut Poroyn juna-asemalle n 20 min ajomatkan paahan. Olin vihdoin matkalla Machu Picchulle!

Jostain syysta junat ei kulkenut pariin paivaan Poroysta, vaan me ajettiin minibusseilla Ollantaytamboon, josta vaihdettiin junaan. Bussi oli uusi ja ehja, kuski ajoi hyvin, joten matka, joka kesti n 1,5h oli ihan miellyttava. Ja nahtiin varmaan enemman kuin junassa.

Ja juna olikin sitten varmaan maailman hitain! Matka kesti n 2h, ja madeltiin jotain 30km/h.

Viihdetta junassa (kyllakin takaisinmatkalla...)

Mutta maisemat oli upeita, ajettiin vuorten keskella. Junan katossakin oli ikkunoita, joten nahtiin vuorten huiputkin. Ja yhtakkia oltiinkin sademetsassa! Ihan oikeassa sademetsassa!

Mummo vilkutteli meille jossain matkan varrella

Olen nyt siis Aguas Calientessa (kuumat lahteet), jota myos kutsutaan Machu Picchu Puebloksi. Jos haluaa Machu Picchulle, on tultava tata kautta. Ja tanne paasee vaan junalla. Kyla sijaitsee joen rannalla, eika taalla ole yhtaan autoja, paitsi bussit jolla mennaan Machu Picchulle. Joen molemmin puolin on kujia jossa on hostelleja, ravintoloita ja kauppoja. Ja kauhea melu, musiikki soi todella kovaa koko ajan!

Ihmettelin miten monen kujan nimi oli sama, kunnes tajusin etta se tarkoitti hataulostieta ;-)

Suurin osa turisteista tulee vain paivamatkalle Cuscosta, ja eniten turisteja M.P:lla on klo 10-14 aikaan. Monet menee sinne myos aikaisin aamulla, ksoka kiipeavat Wayna Picchulle, josta on upeat nakymat M.P:lle. Mutta, sinne paasee vain 400 paivassa, 200 klo 6 ja 200 klo 8, joten en viitsi lahtea jonottamaan tommosta yksin.

Mutta, lahden kylla varmaan joskus 7 aikaan, bussimatka Aguas Calientesta kestaa n 30 min. Sitten voin lounastaa ja levata keskipaivan aikaan, kun suurin turistiryntays on paikalla!

Mun hostelli on aika laava, huonoin tahan asti, mutta taalla on hinnat taas kalliimpia kuin Cuscossa. Ja joudun maksamaan kahdenhengen huoneesta, vaikka olen yksin, mita ei tarvinnut tehda Limassa eika Cuscossa.

Lonely Planet kirja sanoi etta tama kyla on kauhea, ja niin se onkin! Mutta eikohan Machu Picchu ole kaiken taman arvoinen!

Ostin asken Hiram Binghamin (Machu Picchun "loytajan")  kirjan "Lost city of the Incas", joten kayn syomassa ja sitten luen sen kirjan ennen huomista upeaa kokemusta!

Ai niin, viela siita Cuscon taksi ja bussilakosta. Kohta taalla on vaalit, ja siksi on kaikkia mielenosoituksia ym. Samaan aikaan on ollut mielenosoituksia sen takia etta Peru on paattanyt myyda vetta Chilelle, ja naiden valit on huonot, ja se kuohuttaa kansaa. Joten kaupungilla oli todella paljon mielenosoituksia edelliset kaksi paivaa.